اخبار

موضوع انتخاب شده برای روز جهانی بهداشت سال 1394(2015میلادی) ، " ایمنی غذا" می باشد:

روزجهانی بهداشت ، هفته سلامت 1394

 درباره هفته ی سلامت 1394 وروز شمار وبرنامه های این هفته(سایت آوای سلامت)
درباه هفته ی سلامت 1394 ( پایگاه وزارت بهداشت)

شعار روز جهانی سال 1394(2015میلای) :  " ایمنی غذا از مزرعه تاسفره"   است
مواد غذایی ناسالم منجر به مرگ 2 میلیون نفر در سال میشوند که بیشتر آنها را هم کودکان تشکیل میدهد.مواد غذایی حاوی باکتریهای مضر ، ویروسها، انگلها یا مواد شیمیایی مسئول بیش از 200 بیماری،از اسهال تا سرطان می باشند.
تهدیدهای جدید ایمنی مواد غذایی بطور مداوم در حال ظهور هستند و تغییرات در تولید،توزیع و مصرف مواد غذایی ،تغییرات در محیط زیست،عوامل بیماری زای جدید و در حال ظهور،مقاوت ضد میکروبی مواد غذایی را به چالش کشیده اند. افزایش سفر و تجارت نیز  احتمال آلودگی در سطح بین المللی را گسترش دهد . 
موضوع روز جهانی بهداشت  2015 ،ایمنی موادغذایی است:
ایمنی مواد غذایی بطور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و نیاز به تقویت سیستمهای ایمنی مواد غذایی بیش ازپیش درمیان کشورها مشهود است . به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت موضوع سال 2015 را ترویج بهبود ایمنی  مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (سفره )قرارداده است .
 سازمان جهانی بهداشت در جهت پیشگیری،شناسایی و واکنش به شیوع بیماریهای ناشی از غذا کمک می کند.در این راستا بادستور العمل و قوانین غذایی، مجموعه ای از استانداردها،دستور العملها وقوانین بین المللی فرایندهای اصلی مواد غذایی را پوشش می دهد.همراه با سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) از طریق یک شبکه اطلاع رسانی جهانی،در مورد ایمنی مواد غذایی به کشورها هشدار می دهد.

5 نکته کلیدی برای غذای سالم تر:
ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک است. کاردرتمام طول زنجیره مواد غذایی از کشاورزان،تولیدکنندگان تا فروشندگان و مصرف کنندگان مهم است .
برای مثال پنج کلید جهت ایمنی غذایی، دستور العملی درخصوص چگونگی حمل و نقل و آماده نمودن غذا توسط فروشندگان و مصرف کنندگان می باشد:
کلید 1 : تمیز نگه داشتن
کلید 2 : جدا نگه داشتن غذای خام و پخته
کلید 3 : پختن کامل غذا
کلید 4 : نگهداری در درجه حرارت ایمن مناسب
کلید 5 : استفاده از آب ،مواد اولیه سالم
روز جهانی بهداشت  سال 2015 ، فرصتی است تا به کسانی که در بخشهای مختلف دولتی، تولیدکنندگان توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت وسلامت دست اندرکارند، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی  و هر چیزی که میتواند در احساس امنیت و اعتماد به غذای بشقاب (سفره) نقش داشته باشد ، هشدار داده شود.

ترجمه صفحه مربوط به روز جهانی بهداشت2015  از سایت سازمان جهانی بهداشت(WHO

 

۶ فروردین ۱۳۹۴ ۲۱:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید