اخبار

روزه داری وسلامت

این روزها مسلمانان سراسر دنیا پای سفره‌های نورانی افطار و سحر می‌نشینند تا از برکات آن بهره ببرند و تنی به دریای رحمت الهی بزنند.

 
ماه مبارک رمضان

توجه داشته باشید روزه داری نیز اصول خود را دارد. برای همه‌ی آن‌هایی که در این روزهای بلند تابستانی از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند و دل به رحمت الهی می‌سپارند توصیه می‌کنیم با رعایت این اصول سلامت خود را تضمین کنند. قبل از هر چیز روزه‌داران باید به وقت افطار خوب بخورند(نه این که زیاد بخورند) و به اندازه‌ی کافی مایعات بنوشند تا بتوانند آب بدن را تأمین کنند. در این مطلب برای شما 6 توصیه  داریم تا ماه پر برکت رمضان را با سلامت پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید.

مهم است که آب بدنتان را تأمین کنید

در این روزهای بلند تابستانی مهم‌ترین مسئله برای روزه داران تأمین آب بدن است. زمانی که پای سفره‌ی افطار نشستید و روزه‌تان را باز کردید تا سحر باید به میزان زیادی مایعات مصرف کنید. توجه داشته باشید سحری را حذف نکنید و قبل از اذان صبح نیز به اندازه کافی مایعات بنوشید تا در طول روز کمتر تشنه شوید و آب بدنتان حفظ شود. از میوه‌های آب دار مانند هندوانه غافل نشوید. سبزی خوردن را در افطار و سحر داشته باشید. شوید و جعفری به شما کمک می‌کند. بعد از افطار فراموش نکنید که آب، چای، آب‌میوه‌های طبیعی و میوه‌های آبدار میل کنید.

مهم است که تغذیه‌ی سالمی داشته باشید

زمان افطار بسیار مهم است. مواد غذایی سالم را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. لطفاً شیرینی‌جات را از خود دور کنید. خودتان که می‌دانید منظورمان چیست؟ همان زولبیا و بامیه‌های شیرین و چرب. خوردن زیاد مواد غذایی شیرین برای افطار شما را سیر نخواهد کرد و بدن را به هم خواهد ریخت.

توجه داشته باشید که سر افطار لازم نیست غذای سنگین بخورید. می‌دانیم که روزها بلند است و گرسنگی اذیت می‌کند. اما خوردن غذای زیاد و سنگین بعد از ساعت‌ها گرسنگی، بدن را بهم می‌ریزد و علاوه بر این باعث ایجاد اختلالاتی در خواب می‌شود.

حتماً به فکر تأمین ویتامین‌های بدنتان باشید. از مصرف میوه، سبزیجات و به ویژه قندهای آرام (دیر جذب) مثل غلات و نان کامل غافل نشوید. باز هم تاکید می‌کنیم از وعده‌ی سحری چشم پوشی نکنید. غلات کامل را در این وعده نیز بگنجانید و تغذیه‌ی درست و سالمی داشته باشید.

همان سه وعده را میل کنید

درست است که روزه با از اذان صبح شروع می‌شود با این حال روزه داران باید در طول بیست و چهار ساعت سه وعده‌ی غذایی (البته سبک) داشته باشند: اولین وعده قبل از اذان صبح، دومین وعده هنگام افطار و سومین وعده را 2 تا 3 ساعت بعد از افطار میل کنید. اگر در منزل هستید و امکان استراحت دارید بعد از ظهر حتماً بخوابید تا انرژی و قدرت برای ادامه‌ی روز را کسب کنید.

توجه داشته باشید که سر افطار لازم نیست غذای سنگین بخورید. می‌دانیم که روزها بلند است و گرسنگی اذیت می‌کند. اما خوردن غذای زیاد و سنگین بعد از ساعت‌ها گرسنگی، بدن را بهم می‌ریزد و علاوه بر این باعث ایجاد اختلالاتی در خواب می‌شود

زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید

توصیه می‌کنیم که از قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما خودداری کنید. اگر در منزل یا محل کارتان هستید اتاق‌های خنک را انتخاب کنید. اگر در بیرون از منزل هستید حتماً در سایه باشید تا قدرت بدنی خود را از دست ندهید.

 ماه رمضان: کمتر ورزش کنید و یا اصلاً ورزش نکنید

با وجود این که روزه داری تأثیر خیلی زیادی روی روزه داران نمی‌گذارد اما بهتر است تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های جسمی‌تان را کاهش دهید. ورزش کاران باید خیلی مراقب سلامتی خود باشند و از انجام حرکات ورزشی سنگین خودداری کنند.

 چه کسانی در خطر هستند؟

بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند باید به طور مرتب قند خونشان را کنترل کنند، به میزان زیادی مایعات بخورند و از مصرف شیرینی‌جات خودداری کنند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد.

افراد حساس و ضعیفی که اصرار دارند روزه بگیرند مثل زنان باردار، افراد سالمند و یا بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا آسم به محض اینکه دچار ضعف یا علائم غیر عادی شدند حتماً باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

برای اینکه جانب احتیاط رعایت شود و ماه مبارک رمضان را با سلامت پشت سر بگذارید بهتر است قبل و بعد از این ماه به پزشک مراجعه کنید. اگر قبل از ماه رمضان به دکتر نرفته‌اید بهتر است با او مشورت کنید و حتماً بعد از این ماه مبارک نیز برای تایید سلامت خود مجدداً سری به دکترتان بزنید.     منبع: بخش تغذیه و آشپزی تبیان -فاطمه مهدی پور

  ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

مطالب مـــــرتبط:

اصول و شیوه صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان

مدیریت درمان دارویی در ماه مبارک رمضان

توصیه های دارویی در ماه مبارک رمضان را جدی بگیرید

 روزه و سلامت معنوی، جلوه ای از اندیشه ها و رهنمودهای امام خمینی

 علل و عوامل تشدید آسم/ نقش خود مراقبتی در کنترل آسم



 

۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید