اخبار

امحاء 27 هکتار سبزی‌کاری آلوده در کرمانشاه


امحاء سبزی‌کاری آلود  

 

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه از شناسایی و امحاء 27 هکتار سبزی‌کاری آلوده در سطح روستاهای منطقه "درود فرامان" در نزدیکی رودخانه «قره‌سو» خبر داد.

بهمن خدادادیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع در گرفتن حکم قضایی و با حضور نیروهایی از مرکز بهداشت شهرستان، محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، بخشداری و اداره آب و فاضلاب این سبزی‌کاری‌ها، تخریب شدند.

وی با بیان اینکه اخطارهای قبلی به کشاورزانی که اقدام به کشت این سبزی‌کاریها کرده بودند از قبل داده شده بود، گفت: در حال حاضر پیگیر تهیه لیستی از این کشاورزان متخلف برای تحویل به مراجع قضایی هستیم و این افراد باید بدانند مسئولین بهداشت هیچ اغماضی در بحث سلامت مردم ندارند.

خدادادیان به روند مطلوب کاهش کشت سبزیجات با استفاده از آب فاضلاب در سطح شهرستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با اقدامات آموزشی و برخوردهای قاطع مسئولین مربوطه، کشت سبزیکاریهای آلوده از 700 هکتار در سال 1383 به 27 هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

این کارشناس بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها در یک روستا 50 هکتار سبزی کاری آلوده شناسایی و امحاء شد، در حالیکه در سال جاری در سطح شهرستان تنها 27 هکتار سبزی‌کاری آلوده شناسایی شده است.

خدادادیان تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی در خصوص سبزی‌کاری‌های آلوده نداریم و فقط برخی صیفی‌کاری‌ها در حاشیه رودخانه قره‌سو وجود دارند که نگران استفاده از آب فاضلاب در کشت آنها هستیم، اما خوشبختانه تاکنون با بررسی‌های صورت گرفته تخلفی از این کشاورزان سر نزده است.

وی تصریح کرد: قطعا مسئولین بهداشت نظارت مستمری بر این صیفی‌کاریها خواهند داشت و در صورت استفاده حتی یک بار از آب فاضلاب تمامی آنها تخریب و کشاورزان متخلف به جرم تهدید سلامت عمومی تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

 کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه در ادامه از نمونه‌برداری مستمر از بخش عرضه سبزی و صیفی‌جات شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در صورت مشاهده عرضه سبزی آلوده به شدت با افراد متخلف برخورد خواهد شد که خوشبختانه تاکنون موردی گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سبزی‌های عرضه شده در سطح شهر تنها مربوط به شهرستان کرمانشاه نبوده و از سایر شهرستانها و استانهای دیگر نیز وارد می‌شود.

خدادیان مهم‌ترین دغده و نگرانی در خصوص سبزی کاری‌های آلوده را بحث بیماری‌های منتقله از آب و غذای آلوده مانند وبا، تیفویید، اسهال خونی و بیماری‌های انگلی عنوان کرد و گفت: هر چند با در نظر گرفتن ورود فاضلاب کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی و حتی فاضلاب غسالخانه و آبیاری سبزی و صیفی‌جات با این آب‌های آلوده می‌تواند عوارض جدی‌تری به دنبال داشته و در بلندمدت نیز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد

۱ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید