اخبار

شعار امسال روز جهانی قلب (29 سپتامبر مصادف با 7 مهر) "قلب سالم الویتی برای همه کس و همه جا"است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر شعار امسال روز جهانی قلب را «قلب سالم اولویتی برای همه کس و همه جا» اعلام کرد.


روز جهانی قلب1394

 

 به گزارش وب دا؛ دکتراحمد کوشا به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قلب (5 مهرماه) گفت: علت اصلی مرگ و میر در دنیا بیماری های قلبی، عروقی است.

وی افزود: سالانه 17.3 میلیون مرگ قلبی در دنیا رخ می دهد که انتظار می رود این آمار در سال 2030 به 23 میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: در ایران نیز مرگ افراد زیر 70 سال ناشی از بیماری های قلبی در سال 90 بالغ بر 33 درصد بوده است و میانگین سن بیماران قلبی ثبت شده نیز 61 سال گزارش شده است.

وی بیان داشت: فشار خون که یکی از علل اصلی بیماری قلبی است در سنین بین 15 تا 64 سال در سال 90 بالغ بر 19 درصد بوده است که این روند در حال افزایش است.

دکتر کوشا با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور، افزود: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران بیمای های قلبی است به طوری که علت  46 درصد علل سکته های قلبی و مغزی بیماری های قلبی است.

دکتر کوشا ادامه داد: این در حالی است که مرگ های قلبی را می توان با رفتارهای سالم پیشگیری کرد.

وی برنامه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل بیماری های غیرواگیر در جهان تا سال 2025 (1404 شمسی) را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس این برنامه باید تا سال 2025 درصد مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر 25 درصد کاهش یابد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر ادامه داد: با سندی که در ایران مصوب شده است تمام عوامل خطر بیماری های قلبی نیز باید کاهش یابد.

وی افزود: در آخرین مطالعه 40 درصد مردم ایران تحرک کافی ندارند که این عدد باید به 20 درصد برسد. فشار خون نیز باید 25 درصد و مصرف دخانیات و نمک نیز 30 درصد کاهش یابد.

دکتر کوشا اظهار داشت: دسترسی به داروها و مشاوره های لازم برای پیشگیری نیز باید تا 70 درصد برسد. و از سوی دیگر مصرف اسیدهای چرب با ترانس بالا باید در کشور به صفر برسد.

وی یکی از راه های رسیدن به این اهداف را فرهنگسازی و آموزش مردم دانست و گفت: در این راستا با همکاری دستگاههای فرهنگی برنامه هایی داریم تا بتوان محیط های سالمی برای ایجاد رفتارهای سالم در اختیار مردم قرار داد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر افزود: البته در این راستا فقط ایجاد امکانات و ارتقای دانش و نگرش مردمی کافی نیست زیرا بسیاری از مردم از فواید ورزش مطلع هستند و امکانات اش را هم در اماکن عمومی دارند ولی می بینیم که باز ورزش نمی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین باید مردم به نوعی ناگزیر از رفتار سالم شوند. یعنی در مبلمان شهری، ادارات، مدارس، پادگان ها و سایر اماکن زمینه هایی فراهم شود که به ورزش، پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه سبک مانند دوچرخه راغب شوند.

وی کم کردن مصرف نمک در تولید نان و استفاد از روغن های سالم را یکی دیگر از راه هایی دانست که منجر به کاهش بیماری ها می شود و گفت: در سیستم بهداشتی کشور نیز باید اقداماتی دراین جهت انجام شود. این سیستم تاکنون بیماریاب بوده است ولی باید با برنامه های ریسک اسکور (ارزیابی خطر در افراد مختلف) در تمام مراکز بهداشتی، درمانی جمعیت هدف بالای 40 سال فراخوان شوند.

دکتر کوشا افزود: کنترل چربی خون، فشار خون، تحرک، مصرف دخانیات و سایر عوامل خطر و علایم بیماری زا در آینده می تواند از بروز بیماری های غیرواگیر در این افراد جلوگیری کند.

وی بیان داشت: ارائه برنامه های مشاوره و آموزش به افراد نیز بخش دیگری از برنامه های این مراکز است و در صورت لزوم دارودرمانی نیز برای افراد تجویز خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه در واقع افراد حتی پیش از علامت دار شدن مورد شناسایی و مداخلات پیشگیرانه قرار می گیرند و با این کار زمینه بروز بیماری های قلبی کم خواهد شد.

وی اجرای سند پیشگیری از بیماریهای غیر واگیرکه به امضای چند وزیر رسیده است را پس از انقلاب اول که تشکیل شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی بود، انقلاب دوم در عرصه سلامت کشور دانست و گفت: امسال این برنامه در 4 شهرستان کشور یعنی شهرضا اصفهان، بافت کرمان، مراغه آذربایجان شرقی و نقده آذربایجان غربی پایلوت شده و سپس در کل کشور اجرایی می شود.

وی در پایان به مردم توصیه کرد برای پیشگیری از بیماری های قلبی از استرس، مصرف سیگار، مصرف مواد چرب و شیرین، ابتلا به چاقی، تغذیه ناسالم، ابتلا به چربی خون، فشار خون پرهیز کرده و مصرف سبزی و میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.


قلب سالم

 مطالب مرتبط : منبع خبر

۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۸:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید