اخبار

تشخیص به هنگام بیماری سرطان در روند درمان بسیار ضروری و تأثیرگذار است

دکتر عبدالحسن طلایی زاده، عضو هیئت علمی، جراح سرطان ورئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه انواع مختلفی از سرطان می تواند در بدن ایجاد شود، گفت: در حال حاضر سرطان سومین عامل مرگ ‌و میر در جهان است و انتظار می‌رود تعداد موارد جدید در سال به بیش از 80 هزار نفر در کشور برسد.

سرطان  

 

به گزارش وبدا ،دکتر طلایی زاده با بیا ن مطلب فوق گفت: سرطان در کشور یک مسأله جدی است، سرطان ها در اغلب جوامع پس از بیماریهای قلبی عروقی، دومین عامل مرگ و میر هستند، این در حالی است که در ایران به دلیل بالا بودن سوانح و حوادث ترافیکی و مرگ و میر بالا ناشی از این واقعه، سرطان پس از بیماریهای قلبی عروقی و حوادث و تصادفات، سومین عامل مرگ و میر به شمار می رود.

 

وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر جمعیت کشور رو به پیری رفته است، گفت: تغییر سبک زندگی بسوی مدرنیزه شدن، فراگیر شدن بعضی بیماری های عفونی و ویروسی، افزایش عوامل خطرزای محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر است.

 

عضو هیئت علمی گروه جراحی دانشگاه افزود: در کشور ما سالانه 75 تا 78 هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا میشوند و بیش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

 

دکتر طلایی زاده با بیان اینکه در استان خوزستان پراکندگی انواع سرطانها تفاوت زیادی با استان های دیگر ندارد، گفت: شایع ترین نوع سرطانها در کشور سرطانهای دستگاه گوارش و در رأس آن ها سرطان معده قرار دارد؛ در خوزستان از هر صدهزار نفر 14- 13 نفر به سرطان معده مبتلا می شوند.

 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه تصریح کرد: سرطان سینه در خانم ها و سرطان مثانه و پروستات در آقایان شایعترین است، در کشور ما از هر ۴۰ تا ۴۵زن، یک نفر در سال مبتلا به سرطان سینه می شود این در حالی است که در کشورهای غربی از هر ۸ زن، یک نفر دچار این نوع سرطان می‌شود.

 

وی افزود: با تشخیص به هنگام، سرطان سینه قابل علاج و نتیجه درمان بهتر خواهد بود و درصورت جراحی آسیب کمتری به بافت وارد می شود؛ بنابراین تشخیص به هنگام بیماری سرطان در روند درمان بسیار ضروری و تأثیرگذار است.

 

این فوق تخصص جراحی سرطان در ادامه عامل اصلی بروز سرطان پروستات و مثانه را استعمال سیگار عنوان کرد و گفت: استعمال و یا در معرض قرارگرفتن با هر گونه مواد دخانی عامل اصلی بروز سرطان های ریه، مری، حفره دهان، حلق، حنجره و برخی از سرطان‌های خون است.

 

عضو هیئت علمی گروه جراحی دانشگاه بیان کرد: با توجه به اینکه در جنوب کشور زاویه تابش خورشید بر زمین متفاوت تر از نقاط دیگر است، لازم است در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست راهکارهای موثری را به کار گیریم، استفاده از کرم ضدآفتاب، پوشش و کلاههای لبه دار مناسب و همچنین عینک آفتابی استاندارد در پیشگیری از آسیب در این زمینه موثر است.

 

وی افزود: سرطانها  صددرصد قابل پیشگیری نیستند ولی پیروی از سبک  صحیح زندگی، انجام تمرینات ورزشی، پرهیز از استرسها، تغذیه سالم، استفاده از مواد غذایی سالم و فاقد ترکیبات غیر ارگانیک و مضر، مصرف میوه و سبزی و سایر محصولات فاقد سموم شیمیایی از مهم ترین راه های پیشگیری از بروز سرطان است.

 

دکتر طلایی زاده تصریح کرد: کاهش و حذف آلودگیهای محیطی، تصفیه مناسب فاضلاب ها، جلوگیری از ورود فاضلاب در سطح معابر و آب شرب از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که باید توسط دولتمردان صورت بگیرد.

 

وی عنوان کرد: اقدامات خوبی در بحث پیشگیری و درمان سرطان‌ها در استان انجام شده اما قطعاً این اقدامات کافی نیست، هم اکنون ۴کارگروه سرطان معده، کلورکتال، مثانه، سینه و پروستات با هدف

بیماریابی در استان تدوین شده‌اند و وظیفه ذاتی ما این است تا جایی که امکان دارد در زمینه آگاه‌سازی مردم تلاش کنیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بسیاری از داروها و بیشتر آزمایشات تشخیص سرطان تحت پوشش بیمه قرار گرفت و در حال حاضر نیز انجمنهای خیریه بسیاری جهت کمک به بیماران سرطانی در حال فعالیت هستند.

 

دکتر طلایی زاده افزود: خوشبختانه با توجه به وجود روشهای مدرن درمانی در بحث سرطانها، امید به درمان و ادامه زندگی در کشور افزایش یافته است و باید سرطان را به عنوان یک بیماری مانند دیگر بیماریها پذیرفته و با آن کنار آمد، در این صورت می‌توان با امید بیشتر زندگی کرد.

 

وی در پایان با بیان اینکه می‌توان با تشخیص زودرس سرطان احتمال درمان آن را افزایش داد، یادآور شد: انجمن سرطان آمریکا هفت علامت هشدار دهنده سرطان مشتمل بر تغییر در پوست و مخاط، تن صدا، اجابت مزاج، ادرار، قاعدگی، بلع و هضم غذا، خونریزی از منافذ بدن و احساس  توده در هر کجای بدن را معرفی کرده است که البته وجود هر یک از این علائم به معنای ابتلای قطعی به سرطان نیست ولی بهتر است آن را جدی گرفته و پیگیری نمود تا احتمال تشخیص زودرس سرطان فراهم گردد.

 

منبع خبر: http://salamat.gov.ir

۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید