اخبار

ویروس زیکا چیست؟

ویروس زیکا ( Zika virus) نام یک گونه ویروس است که از پشه به انسان منتقل می‌شود.

خوشبختانه درحال حاضر مورد ی از این بیماری و پشه ناقل آن در ایران گزارش نشده است

ویروس زیکا،راههای انتقال ،علائم ، واکسن ، درمان  

ویروس زیکا برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در بدن یک میمون در حوالی جنگل زیکا (Zika) در نزدیکی دریاچه ویکتوریا در اوگاندا شناسایی شد. این ویروس به مانند تب دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه ایجاد می‌کنند. تغذیه پشه‌ها از خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کنند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند.
راههای انتقال ویروس زیکا :
ویروس زیکا توسط پشه‌ای موسوم به «آیدس آیگیپتی» (حشره مصری) منتقل می‌شود که ناقل بیماریهای دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست.اما در موارد نادری انتقال آن از طریق رابطه جنسی هم گزارش شده است.
واکسن ودرمان:
در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است.

علائم:
فقط ۲۰ درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند و بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها» در آمریکا، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشمهاست.
تنها یک چهارم افراد آلوده به زیکا علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی‌شوند، و در نتیجه دشوار می‌شود ابعاد واقعی آلودگی به آن را مشخص کرد.

 

مطاب مرتبط:
آشنایی با ویروس زیکا

۲۲ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید