اخبار

تمام شیر خواران به تماس و گرمای بدن مادر به ویژه به مهر و محبت مادر احتیاج دارند

تماس پوست با پوست مادر و نوزاد باید بلافاصله بعد از تولد شروع و در طی اولین ساعت ، تغذیه با آغوز نیز شروع شود . ارجح است که در اتاق زایمان پس از تولد، نوزاد را از طرف شکم به روی شکم مادر قرار دهند. او را بلافاصله خشک کنند و پس از قطع بند ناف و پوشاندن سر ، او را سینه به سینه مادر طوری قرار دهند که سر نوزاد بین دو پستان مادر باشد سپس هر دو را با  پوششی گرم، بپوشانند تا تماس با پوست با پوست به خوبی برقرار شود. پس از آن نیز نوزاد باید در تمام مدت 24 ساعت در کنار مادر خود باشد( هم اتاقی کامل ).
معمولاً اگر نوزاد بلافاصله پس از تولد بر روی شکم و سینه مادر قرار گیرد پس از دقایقی استراحت ، علائم آمادگی برای شیرخوردن را نشان می دهد که این علائم شامل ترشح بزاق ، بردن دست ها به دهان و انجام عمل مکیدن ، ایجاد صدا و سپس خزیدن به طرف نوک پستان و لمس نوک پستان با دستهاست و به این ترتیب مادرش را متوجه می نماید که می تواند پستان را بمکد.
مزایا ی تماس پوست با پوست مادر و نوزاد

1)    این تماس اگر بلافاصله بعد از تولد برقرار شود ضامن تحریک غریزه عاطفی ، دادن گرما ، عشق و احساس امنیت در نوزاد شده و پیوند عاطفی مادر و نوزاد را مستحکم می کند .
2)    با توجه این که نوزاد در ساعت اول بعد از تولد هوشیار و قدرت مکیدن او نیز بسیار قوی است بنابراین اگر تغذیه نوزاد بعد از تماس پوست با پوست و ظرف همان ساعت اول بعد از تولد شروع شود می تواند در گرفتن صحیح پستان توسط نوزاد و تداوم شیردهی مادر بسیار موثر باشد.
3)    در اثر این تماس ، امکان استقرار باکتری های روده و پوست نوزاد با باکتری های طبیعی پوست مادر که نه تنها بیماری زا نیستند بلکه برای نوزاد نقش دفاعی هم دارند ، فراهم می شود.
4)    تعداد تنفس و ضربان قلب نوزاد پایدارتر می ماند .
5)    به نوزاد استرس کمتری وارد می شود، کمتر گریه می کند و بیشتر اوقات آرام است لذا مصرف آب و انرژی او کاهش یافته و احتمال کاهش قند خون او نیز به مراتب کمتر می شود.
تمام شیر خواران به تماس و گرمای بدن مادر به ویژه به مهر و محبت مادر احتیاج دارند لذا به در آغوش گرفتن شیرخوار حتی بعد از دوران نوزادی نیز تأکید می شود . آنان با صدای قلب مادر آرام شده و در آغوش او احساس امنیت می کنند. از همه مهمتر این که تحریک مطلوب و مکرر حواس نوزاد و شیرخوار در ارتقای تکامل او نقش بسیار ارزشمندی دارد به همین دلیل بر شروع زود هنگام تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و استمرار آن فوق العاده تاکید می شود.
برخی از شیرخواران نیز که بیش از بقیه بی قرارند و گریه می کنند با در آغوش گرفتن ، راه بردن ، صحبت و نوازش کردن و لالایی گفتن مادر یا پدر آرام تر می شوند.

مریم اویسی کارشناس برنامه شیر مادر مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه


مطالب مرتبط:
درباره روز و هفته جهانی تغذیه با شیر مادر:
درباره هفته جهانی تغذیه با شیر مادر(سال2016) از سایت سازمان جهانی بهداشت

۸ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید