اخبار

معدوم سازی بیش از ۱۴ هزار قلم انواع مواد آرایشی غیر مجاز

معدوم سازی بیش از ۱۴ هزار قلم انواع مواد آرایشی غیر مجاز

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه از کشف و معدوم سازی بیش از ۱۴ هزار قلم انواع مواد آرایشی غیر مجاز در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار مستوفی امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه امنیت غذایی را از مقوله های مهم دانست و اظهار داشت: در حوزه غذا با چالش های عمده ای روبه رو هستیم یکی از آن چالش ها تقلب های گسترده ای است که در تولید مواد غذایی رخ می دهد.

وی افزود: امروز تولیدات زیر زمینی و بدون مجوز سلامت انسانها را در سراسر دنیا تهدید می کند لذا در این زمینه نظارت کافی و همراهی و همکاری مردم لازم و ضروری است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه به محصولات تراریخته اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون ایمنی زیستی کشور کشور، وزارت بهداشت موظف شده در خصوص برچسب گذارب محصولات تراریخته که حق مردم است اقدام کند.

به گفته مستوفی بر اساس آخرین بررسی های دنیا طی ۹۰۰ پژوهشی که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ در آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه محصولان تراریخته می تواند تهدیدی برای سلامتی باشد گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در کشور ایران مواد غذایی که بیشتر از ۲ درصد تراریخته باشد تولید کننده موظف است برچسب تراریخته را بر آن نصب کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه یادآور شد: قاچاق مواد غذایی یکی دیگر از تهدیدات مطرح است که در روزهای اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی میزان قاچاق معکوس شده عملا مواد غذایی از کشور ما به کشورهای دیگر می رود.

وی گفت: بر اساس آمار در سنوات گذشته در مواد آرایشی بهداشتی حدود ۱.۳ میلیارد دلار و در مواد غذایی تقریبا ۱.۲ میلیارد دلار قاچاق ثبت شده است که این یک تهدید و خط قرمز بود و به آنها اجازه مصرف داده نمی شد.

مستوفی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه غذا با آن مواجه هستیم بیماریهای غیر واگیر است که در کشور حدود ۷۶ درصد مردم درگیر بیماریهای قلبی و عروقی هستند که بیشتر آنها متناسب با تغذیه متناسب است.

وی یادآور شد: در حال حاضر سرانه مصرف شکر در کشور ۴۶ گرم، نمک ۱۲.۵ گرم و چربی ۵۰ گرم است که متاسفانه این ارقام از میانگین دنیا بسیار بالاتر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان اسید چرب روغن های تولیدی در استان کرمانشاه صفر است، اذعان داشت: بابد نسبت به کاهش ۱۰ درصدی نمک و قند در هر سال تلاش کنیم تا طی سالهای آینده به ۳۰ درصد نزدیک شویم.

مستوفی خاطر نشان کرد: در سال از ۳۸۰ هزار مرگ ثبت شده تقریبا ۷۶ درصد آنها به علت بیماریهای غیر واگیر بوده است که در این زمینه روشنگری و برگزاری آموزش بسیار مشهود است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه تصریح کرد: امسال شعار روز جهانی غذا که از طرف فائو اعلام شده "پیش به سوی گرسنگی صفر تا سال ۲۰۳۰" است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار فائو در حال حاضر در دنیا ۸۱۵ میلیون نفر سوءتغذیه مذمن و ۲ میلیارد نفر سوء تغذیه پنهان دارند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه یادآور شد: اگر وضعیت آب و هوایی در دنیا با همین روند ادامه داشته باشد پیش بینی می شود ۱۲ درصد میزان تولید موادغذابی کم شود لذا دولت باید تلاش کند تا به شعار و هدف روز جهانی غذا که عدم گرسنگی است، نزدیک شویم.

وی از رصد محصولات غذایی خبر داد و افزود: همچنین پالایش و پایش سموم در محصولات کشاورزی از دیگر برنامه ها است که در سطح میادین میوه و تره بار از نظر فلزات و سموم باقی مانده محصولات رصد می شوند.

مستوفی خاطر نشان کرد: در استان کرمانشاه برای ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی نشانگر رنگی نصب شده و این کار به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: طی سال گذشته در حوزه مواد آرایشی بهداشتی توانستیم ۱۴ هزار و ۸ قلم انواع مواد آرایشی بهداشتی بدون مجوز را کشف و معدوم کنیم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه ادامه داد: همچنین در حوزه مواد غذایی بالغ بر ۵۱ هزار و ۴۷۷ کیلو گرم مواد غذایی تاریخ انقضا گذشته کشف شد و ۱۹۱ هزار و ۴۶۳ کیلوگرم مواد غذایی نیز توقیف و برخی را به مراجع قضایی تحویل دادیم.

وی در پایان ابراز داشت: غنی سازی آرد و نظارت بر سیلوهای آرد را از دیگر اقدامات است.

۱۴ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید