اخبار

نان سبوس دار سالم ترین نوع نان است

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نان هایی که از آرد سبوس دار تهیه و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل آوری می شود و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم می پزد، سالم ترین نان ها هستند.
نان سبوس دار
 
نیلوفر حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سبوس (جدار خارجی گندم) دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها است، افزود: به طور میانگین ویتامین، مواد معدنی و فیبر در نان های سبوس دار 2 برابر نان های سفید است.
وی گفت: نان های تهیه شده از آرد سبوس دار که رنگ تیره تری دارند مانند نان سنگک، نسبت به نان های تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند.وی اظهار داشت: سبوس نان از یبوست پیشگیری می کند و علاوه بر این سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری های روده است که علیه بیماری های میکروبی روده عمل می کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می سازد. 
وی اضافه کرد: همچنین مواد فیبری موجود در نان سبوس دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می کنند.او تاکید کرد نان های تهیه شده از آرد سبوس دار نه تنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین ها و املاح را تامین می کند بلکه موجب کاهش روند شیوع چاقی و بیماری های غیرواگیر بخصوص دیابت می شوند.حیدری اضافه کرد: آرد سبوس دار صرفا در کارخانه آرد تولید می شود و اضافه کردن سبوس به آرد مصرفی در نانوایی ها صحیح نیست.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه غذای اصلی مردم کشورمان نان است، گفت: نان همواره در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.حیدری افزود: طبق نتایج بررسی های انجام شده در ایران، متوسط مصرف نان حدود 410 گرم در روز برای هر فرد است که 40 درصد انرژی دریافتی روزانه را تامین می کند. 
وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم از نان تامین می شود و توجه به تهیه، تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.

 

منبع : سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ۰۸:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید