اخبار

برای کاهش وزن چه باید کرد؟

کارشناسان تغذیه بر این باورند کاهش اضافه وزن می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و اثر بخشی داروهای ضد فشار خون را نیز افزایش می دهد.

اضافه وزن و چاقی باعث خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود، البته به گفته پزشکان حداکثر میزان فشار خون طبیعی در افراد سالم نباید بیشتر از 80/120 میلی متر شود و چنانچه از این میزان بالاتر رود فرد در معرض بیماری قلبی و عروقی قرار می گیرد، همچنین اصلاح شیوه زندگی در کاهش پرفشاری بسیار تاثیرگذار است. در حقیقت چنانچه فشار خون به مقدار کمی کاهش یابد، اثرات قابل توجهی در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی خواهد داشت.

برای کاهش وزن چه باید کرد؟

کارشناسان تغذیه بر این باورند کاهش اضافه وزن می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و اثر بخشی داروهای ضد فشار خون را نیز افزایش می دهد.

همچنین منخصصان تغذیه معتقدند افراد می بایست برای جلوگیری از افزایش وزن از مصرف چربی های جامد و حیوانی نیز پرهیز کنند و به جای آن از روغن های گیاهی مایع همچون روغن زیتون، آفتابگردان، کلزا استفاده کنند، همچنین حتما مصرف نمک طعام چه به صورت جوش شیرین همچون نان های لواش، تافتون و غیره و یا مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیرها، کنسروها، سس ها، رب ها، خیارشور، ترشی ها، تنقلات همچون چیپس و پفک، بادام شور و غیره را کاهش دهند.    

ناگفته نماند که می بایست از دوران کودکی از پرخوری مفرط، مصرف زیاد چربی و شیرینی، عدم تحرک و غیره پرهیز کرد زیرا این عوامل می تواند باعث اضافه وزن و چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و دیگر بیمار ی ها می شود.

البته باید تاکید شود که یک برنامه غذایی سالم به همراه ورزش، کلید اصلی کاهش وزن و چاقی است و نباید از این مهم غافل شد که برنامه غذایی منظم برای کاهش اضافه وزن حتما می بایست با مشورت و زیر نظر متخصص تغذیه تهیه و اجرا شود تا غذای کافی، مغذی و سالم  به بدن برسد و باید اذعان کرد که انجام تمرینات بدنی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی بر کنترل وزن تاثیری نخواهد داشت و برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب علاوه بر موارد گفته شده سلامت روانی نیز نقش مهمی دارد.

 برای کاهش اضافه وزن می بایست عادت ها و رفتارهای تغذیه ای خود را اصلاح کرد به طوریکه برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری که باعث اضافه وزن بیش از حد و چاقی می شود حتما در حالت نشسته و در یک مکان ثابت و دائمی و در ساعت ثابتی غذا میل کرد، سر سفره غذا، تنها از یک نوع غذا مصرف کرد، یک ساعت قبل از صرف ناهار یا شام یک لیوان آب نوشید و غذا را آهسته و با آرامش میل کرد.

قبل از صرف غذا، سالاد بدون سس مایونز و یا سس های چرب مصرف کرد و وعده های اصلی غذا همچون صبحانه، نهار و شام را به هیچ وجه نباید حذف کرد زیرا ناچار به ریزه خواری می شوید و حتما می بایست به این نکته توجه کرد که غذا را در ظرف کوچکتری کشید تا مقدار کمتری غذا مصرف کنید.

و در پایان باید تاکید شود که نقش کم تحرکی در افزایش وزن به مراتب بیشتر از پرخوری است و همواره تغذیه سالم برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است.  

 

حسین عبدالعزیزی- کارشناس بهداشت مواد غذایی

منبع:پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت

۱۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۱۷
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید