اخبار

ضرورت مصرف اصولی از حشره کش های خانگی و بهداشتی

ضرورت مصرف اصولی از حشره کش های خانگی و بهداشتی

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی تاکید کرد: همه فرآورده های حشره کش خانگی و بهداشتی باید دارای پروانه های بهداشتی ساخت و یا ورود از سازمان غذا و دارو و تاریخ تولید و انقضا معتبر باشند.

به گزارش وبدا، دکتر نرگس عبدلی، سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی اعلام کرد: سموم کشاورزی و حشره کش های فاقد مجوزهای بهداشتی نباید در محیط منازل، رستورانها، درمانگاه ها و ... استفاده شود چراکه بسیاری از این سموم از نظر میزان خطر جهت استفاده در محیط های انسانی مناسب نمی باشد.

دکترعبدلی یاد آور شد : حشره کش های مناسب جهت استفاده در منازل مرحله آماده سازی قبل از مصرف را نداشته و درصورتی که حشره کش نیاز به مراحل آماده سازی جهت مصرف داشته باشد، بایستی  دارای پروانه بهداشتی بوده و صرفا قابل استفاده توسط شرکتهای سم پاشی مجاز می باشد.

وی افزود: پس از استفاده از هرگونه حشره کش محل را ترک کرده و پس از سپری شدن زمان مناسب اقداماتی در خصوص تهویه هوا مانند بازکردن در و پنجره ها انجام شود و باتوجه به اینکه بسیاری از مواد موثره حشره کش ها، حلال ها و حامل های آنها دارای نقاط اشتعال پایین هستند از استفاده آنها  نزدیک آتش و مکانهای خیلی گرم خودداری شود.

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل فراورده های غذا ئی و آشامیدنی در خصوص برخی از حشره کش ها  که دارای خاصیت ابقایی هستند و سمیت آنها تا مدتی در محیط باقی می ماند، تذکر داد: نباید  پوست بدن و چشم با سم مورد مصرف تماس پیدا کند، این امر به خصوص در کودکان و سالمندان حائز اهمیت می باشد.

دکتر عبدلی در خصوص نحوه نگهداری این فراورده ها گفت: معمولاً دمای نگهداری حشره کش ها در منازل حدود 25 درجه و به دور از تابش نور خورشید توصیه می شود مگر اینکه تولید کننده شرایط خاصی را در برچسب محصول ذکر کرده باشد.

وی افزود: حشره کش ها باید در مکانی نگهداری شوند که از دسترس کودکان دور بوده و درب محصولات حشره کش بعد از هر بار استفاد باید به خوبی بسته شود. همچنین باید دقت شود از استنشاق، آشامیدن و خوردن حشره کش ها خودداری گردد و درصورت استنشاق فرآورده باید فرد مسموم به محیط باز و دارای جریان هوای تازه انتقال داده شود.

سرپرست گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی تصریح کرد: در صورتی که فرآورده با پوست تماس پیدا کند باید ضمن خارج کردن لباسهای آلوده فرد مسموم، پوست با آب سرد و صابون شستشو داده شده ودر صورتی که چشم با سم تماس داشته باشد  باید با آب جاری خنک به مدت 15 دقیقه شسته شده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

 

دکترعبدلی  اضافه کرد: هرگز از ظرف خالی سموم جهت مصارف دیگر به خصوص جهت نگهداری مواد  غذایی استفاده نشود و در صورتی بروز مسمومیت افراد،با هرنوع حشره کش باید ظرف و باقی مانده سم همراه فرد مسموم به درمانگاه و پزشک متخصص  منتقل شود تا  اقدامات حمایتی لازم انجام گردد.

وی همچنین یادآور شد:  سموم حشره کش مورد استفاده  برای آبزیان و پرندگان و سایر حیواناتی که در منزل نگهداری می شوند، ممکن است برای انسان خطرناک باشد.

 

منبع:پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت

۳۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۲
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید