اخبار

پیشگیری از افزایش گودی کمر

از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.

پیشگیری از افزایش گودی کمر

پیشگیری از افزایش گودی کمر

گودی کمر به خودی خود، مشکل ساز نیست و ستون فقرات هر انسان سالمی به صورت طبیعی باید چنین حالتی داشته باشد. پس چه اتفاقی می افتد که بعضی ها با دردسرمواجه می شوند و گودی کمر را عامل بروز درد و بیمار یهای اسکلتی عضلانی می دانند؟

گودی کمر به صورت طبیعی باید وجود داشته باشد و آنچه می تواند مشکل ساز شود، افزایش بیش از حد گودی کمراست که طی آن، انحنای کمر بیش از میزان طبیعی اش می شود. بنابراین نباید فراموش کنیم کاهش یاافزایش غیرطبیعی انحنای ستون فقرات، هم می تواند نشان های از یک بیماری باشد و هم خودش ممکن است زمینه ساز بروزبیماری و ناراحتی شود و به همین دلیل به پیگیری و رسیدگی نیاز دارد.

زمانی که گودی کمرافزایش پیدا می کند، مرکز ثقل بدن هم تغییر خواهد کرد که این وضع به بروز مشکلات متعددی برای فرد منجر خواهد شد.

دردسرهای افزایش گودی کمر

گودی بیش از حد کمر، دردهایی در ناحیه جلوی زانوها و پنجه های پا نیز ایجاد خواهد کرد و به دلیل نبود توازن در تقسیم وزن، استخوان لگن را هم تحت فشار قرار خواهد داد.

علل گودی کمر

گودی بیش از حد کمر، یکی از شایع ترین اختلالات انحنای ستون فقرات است، علل متعدد و متفاوتی از جمله عوامل ارثی وافزایش وزن می تواند در بروزاین مشکل موثر باشد، اما یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز گودی کمر که البته به راحتی هم قابل پیشگیری خواهد بود،استفاده از کفش های پاشنه بلند و غیراستاندارد است. کوتاهی عضلات ناحیه پشت پا، ضعف عضلات شکمی، چرخش لگن، استفاده از کفش های غیراستاندارد و چاقی به ویژه بزرگی و چاقی های شکمی نیز موجب افزایش گودی کمرمی شود.

بعضی ازبیماری­های مادرزادی هم در این زمینه نقش دارد و می تواند باعث افزایش گودی کمر شود. به عنوان نمونه، دررفتگی مادرزادی لگن یا جابه جایی ستون مهره ها به سمت جلو که می تواند مادرزادی باشد یا حتی ممکن است به دلایل دیگر اتفاق بیفتد نیز در افزایش گودی کمر موثر خواهد بود. پوکی استخوان در مراحل اولیه از جمله عوامل موثر در ایجاد گودی کمر به حساب می آید.

گودی کمر قابل پیشگیری است یا نه؟

افزایش گودی کمر مشکل شایعی است که خیلی ها را درگیرمی کند و برای همین هم بسیاری ازافراد، هرگونه دردی را در ناحیه پشت و کمر به این وضع ربط می دهند و به دنبال پیدا کردن روشی برای درمان آن هستند. البته خیلی ها تصور می کنند گودی کمر قابل درمان نیست و اعتقاد دارند کاری از دست کسی برای بهبود آن برنمی آید. در صورتی که متخصصان می گویند با استفاده از روش­های موثری می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد یا آن را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید. دربسیاری از موارد، گودی کمربه علت چرخش لگن اتفاق می افتد، دراین وضع با استفاده از حرکات اصلاحی خاصی می توان شدت این مشکل را کاهش داد. یکی از علل موثر در بروز گودی بیش از حد کمر، ضعف عضلانی است. بنابراین با توجه به عضله ای که دچار این مشکل شده است، باید ورزش­ها و تمرینات مناسبی را انتخاب کرد تا گودی کمر بهبود یابد.

استفاده از کفش های مناسب و همین طور توجه به شیوه های صحیح نشستن و ایستادن نیز به پیشگیری ازافزایش گودی کمر کمک زیادی می کند.

هنگام نشستن بایداز صندلی های مناسب استفاده کنید که پشتی و ارتفاعش قابل تنظیم باشد و همچنین برای حمایت بیشتر کمر، بالش کوچکی را پشت صندلی قرار دهید تا قوس طبیعی کمر حفظ شود.

چاقی یکی از عوامل موثر درافزایش گودی کمراست. بر همین اساس، کسانی که دچار این مشکل هستند باید وزن­شان را کاهش دهند و با استفاده از حرکات ورزشی مناسب، عضلاتشان را تقویت کنند. علاوه براین موارد، به توصیه پزشکان و متخصصان، افرادی که با این مشکل روبه رو شده اند باید برای تشخیص دقیق و انتخاب روش درمانی و ورزش­های متناسب با شرایط شان به پزشک مراجعه کنند.

از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.

حالا که وضعیت سر و گردن را تنظیم کردید، به پاهای تان توجه کنید! کف پاها را صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و هیچ گاه پاها را به صورت ضربدری قرار نداده و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد کرد. از جمع کردن پا زیر تنه خودداری کنید.

در صورتی که با مانیتور کامپیوتر کار می کنید حداقل فاصله ی ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر بین چشم و صفحه را رعایت کنید. برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند. بالای صفحه ی مانیتور باید در سطح چشم شما باشد، این کار می تواند با استفاده از چند کتاب صورت گیرد.

در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.

وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.

 بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

 توجه داشته باشید که پوشیدن کفش های پاشنه بلند موجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد.

 

منبع:پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت

۱۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۵۸
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ‌سازی سلامت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید