اخبار

تدوین و اجرای برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان

تدوین و اجرای برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان
این دوره های آموزشی طی 8 هفته(8جلسه) که حدود 60نفر در آنها شرکت داشته اند

پرفشاری خون یکی از شایعترین بیماریهای غیرواگیر و از مهمترین مشکلات سلامتی در جهان به شمار می رود.شیوع بالای پرفشاری خون در سراسر جهان و ایجاد عوارض جدی برای ارگانهای بدن، این بیماری را به مشکل عمده بهداشتی کلیه جوامع تبدیل کرده است.بیماریهای قلبی– عروقی را به عنوان اولین عامل مرگ و میر در جهان و پرفشاری خون را به عنوان عمده ترین عامل خطر قابل اصلاح بیماریهای قلبی-عروقی می شناسند که در عین حال قابل پیشگیری و کنترل هستند.

در همین راستا برنامه ای آموزشی در خصوص کنترل فشار خون در بیماران فشار خونی روستای نوکان تدوین گردید. هدف از این برنامه آموزشی، شناسایی بیمارانی که از رفتارهای خودمدیریتی در کنترل بیماری فشارخون تبعیت نمی کنند بود. پس از شناسایی بیماران در دو گروه تبعیت از رژیم درمانی و عدم تبعیت از رژیم درمانی ، 8 جلسه آموزشی بر مبنای مراحل تغییر مدل فرانظری جهت 60 نفر از بیماران فشارخونی برگزار گردید. جلسات آموزشی توسط  آقای سعیدی کارشناس بیماریهای غیر واگیر شهرستان ، خانم دکتر نعلینی پزشک ومسئول مرکز نوکان، آقای دکتر عبدالمالکی پزشک مرکز و خانم چراغی کارشناس بیماریهای مرکز و بهورزان مرکز نوکان : آقایان سید مراد محمدی، محمد حسین رضایی، سلمان حدادی و خانم ها سنگین طلا موسایی، فرشته ریزه وندی، فروزان کرمی و مهین خانی برگزار گردید.

مدل فرانظری یک چارچوب یکپارچه برای درک نحوه پیشرفت افراد و جمعیت ها به سمت اتخاذ و حفظ تغییر در رفتار بهداشتی جهت دستیابی به سلامت مطلوب می باشد. این مدل از مراحل تغییر جهت ادغام فرآیندها و اصول تغییر از طریق تئوریهای اصلی مداخله بهره می برد و به همین دلیل به مدل فرانظری معروف گردیده است. ساختارهای هسته ای مدل فرانظری عبارتند از: مراحل تغییر، فرآیند های تغییر، طرفداران و مخالفان تغییر و خودکارآمدی. اگر چه هر یک از ساختارهای این مدل حائز اهمیت هستند لیکن بیشتر معروفیت این مدل به خاطر مراحل تغییر آن است زیرا ابعاد زمانی را نشان می دهد. این مدل اینطور برآورد میکند که افراد از مرحله پیش تعمق: بدون قصد برای تغییر، به مرحله تعمق: قصد تغییر در عرض 6 ماه و بعد از آن به مرحله آمادگی: برنامه ریزی فعالانه جهت تغییر و بدنبال آن به مرحله عمل: ایجاد تغییرات آشکار و در نهایت به مرحله نگهداری: برداشت گام هایی جهت حفظ تغییر و مقاومت در برابر وسوسه بازگشت، حرکت می نماید. این مدل توسط پروچاسکا در سال 1984مورد استفاده قرار گرفته است.

جهت افزایش خودآگاهی بیماران فشارخونی که در مرحله پیش تفکر ، تفکر و آمادگی قرار دارند از روش بحث گروهی ، سخنرانی و پرسش و پاسخ استفاده شد و هدف بررسی مزایای خودمدیریتی  و برجسته کردن افراد موافق در خودمدیریتی کنترل فشارخون و کاهش موانع درک شده و راهبردهای غلبه بر آنها می باشد.

لازم است افرادی که در گروه عمل و نگهداری قرار دارند همچنان به این روند ادامه داده و دچار بازگشت نشوند لذا هدف افزایش خودکارآمدی برای غلبه بر موانع، کاهش وسوسه و افزایش استفاده از فرایندهای رفتاری می باشد. استفاده از پمفلت های آموزشی بعد از پایان جلسات آموزشی ، دادن پاداش و تشویق بصورت تعریف و تایید افراد در انجام خودمدیریتی در دستور کار قرار گرفت. 

در دوره های آموزشی از روشهای سخنرانی ، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، نمایش فیلم آموزشی و مواد آموزشی شامل پمفلت، بروشور، استند و اسلاید استفاده گردید.


برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 9
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 8
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 7
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 5
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 4
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 3
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 2
برنامه آموزشی جهت بیماران فشارخونی مرکز نوکان 1

 

۱۳ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید