اخبار

• چربی های باز ساخته

•	چربی های باز ساخته

میکروارگانیسم ها قادر به تغییر دادن شیمیایی طیف وسیعی از ترکیبات می باشند چنین تغییراتی اصطلاحا دگرگون سازی میکروبی (Microbial transformations) یا تبدیلات بیولوژیک (Bioconversions) نامیده می شود

         چربی های باز ساخته Structolipid ابزار موثری برای تولید چربی های دست ساز با خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و فواید تغذیه ایی مطلوب، فراهم می کنند. این چربیها کاربرد پزشکی و تغذیه ایی (Nutraceutical) بسیار مهمی در پیشگیری و حتی درمان بیماریها دارند به عنوان مثال گروه غذایی نابیسکو(Nabisco food Group) چربی ساختاری با نام تجاری Benefat متشکل از اسید های چرب C2، C3، C4 و C18 تولید کرده است که دارای انرژی 5 کیلو کالری به ازای هر گرم از چربی است و برای پختن برگه، روکش های با طعم شکلات، محصولات نانوایی و لبنی، سس های سالاد و چاشنی ها از آن استفاده می کنند.چربی های باز ساخته یک منبع مناسب برای چربی درمانی و پزشکی می باشند و نسبت به بقیه روغن ها دارای برتری هایی هستند که عبارتند از:

         بهبود فعالیت ایمنی

         کاهش خطر سرطان

         جلوگیری از لخته شدن خون

         کاهش دهنده کلسترول بد (HDL)

         بهبود تعادل نیتروژن و بدون خطر اختلال رتیکولواندوتلیال(RES)

         افزایش سرعت سنتز پروتئین در عضلات اسکلتی و کبد

         کاهش وزن و بهینه سازی متابولیسم بدن

         پیشگیری از ذات الریه و عفونت و اختلالات کبدی

از آنجایی که باکتریها دارای مقدار چربی کمی می باشند، برای این منظور مناسب نیستند و بنابراین چنین فرآیند هایی فقط با استفاده از مخمرها و کپکها انجام پذیر هستند. با توجه به انجام طرح ها و مطالعات قبلیآقای دکتر تاجه میری، در این طرح از سویه قارچی فوزاریوم ونناتوم  (Fusarium venenatum) استفاده می شود.

بیومس حاصل از رشد قارچ رشته ای فوزاریوم ونناتوم به علت خواص تغذیه ای، فیزیکی و شیمیایی به عنوان یک افزودنی مناسب برای غذای انسان مطرح است. فیبر مایکوپروتئین به عنوان پری بیوتیک شناخته شده است (ترکیب غذایی مفید غیر قابل هضمی که رشد یک یا چند پروبیو تیک یا فعالیت متابولیسمی را در روده بزرگ تحریک می کند)  و همچنین موجب سیری طولانی و کاهش وزن می شود.مطالعات ثابت کرده که پس از مصرف قارچ، کاهش گلایسمیا و انسولمیا مشاهده شده که برای بیماران دیابتی سودمند است. همچنین، کلسترول تام و LDL  را کاهش می دهد و HDL را افزایش می دهد. مایکوپروتئین می تواند به عنوان جایگزین چربی قابل کاربرد در فراورده های لبنی از قبیل ماست و بستنی به کار رود. همچنین می تواند به شکل اکستروده شده مشابه غلات در صبحانه استفاده شود.

۹ دی ۱۳۹۸ ۲۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید