اخبار

در مورخ 21/2/91 کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر برگزارگردید:

در این کمیته ضمن پیگیری وراه حل مشکلات و راه کارهای مناسب چهت کاهش مصرف شیر مصنوعی و ارتقاء تغذیه با شیر مادر و استفاده نوزادان از این موهبت الهی با حضور مسئولین محترم امر اجرا وتصمیماتی در این راسته اتخاذ گردید.

کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر با حضورجناب آقای دکتر رضایی معاون محترم فنی مرکز بهداشت استان، جناب آقای دکتربحیرایی معاونت محترم بهداشتی و جناب آقای دکترضابطی متخصص اطفال ، کارشناس مسئول سلامت خانواده و کارشناسان برنامه کودکان ستاد شهرستان ،همکاران شاغل در مرکز مشاوره شیردهی ،سرکارخانم حاجیان مسئول صدور کوپن شیر مصنوعی وهمکاران بهداشت خانواده شاغل در مراکزی که جناب آقای دکتر ضابطی در آنجاکودکان را ویزیت می نمایند ، در دفتر ریاست مرکز بهداشت برگزار گردید0

در ابتدا خانم شیخه پور اهمیت برنامه راشرح داده وبه بیان مشکلات برنامه پرداختند سپس خانم اویسی کارشناس مسئول برنامه گزارش عملکرد را ارائه نمودند که بر اساس آمار موجود درحال حاضر 2/6درصد کودکان زیریکسال استفاده کننده از شیر مصنوعی بدلایل چندقلویی ،سایر علل و مطلوب نبودن نمودار رشدکه بیشترین علت را به خود اختصاص داده اند می باشند .

همچنین با توجه به بررسی عملکرد مرکز مهدیه 33درصد مراجعین در سال 1390 با مشاوره صحیح از استفاده ی شیر مصنوعی منصرف شده اند .

 سپس کلیه حضار به بیان مشکلات پرداختند که اهم مشکلا ت مطرح شده به شرح زیر میباشد .

1-تغییر الگوی علل استفاده از شیر مصنوعی با توجه به ازد یاد  والدین معتاد ،HIVمثبت ،جدایی والدین و مادران شاغل قراردادی که  از مرخصی زایمان استفاده نمی نمایند .

2-افزایش قیمت شیر مصنوعی باعث شده که مراجعینی که قبلا"شیر را از داروخانه های خصوصی دریافت میکردند به مراکز دولتی مراجعه نمایند .

3-مشکل کمبود شیر مصنوعی در داروخانه ها ی سطح شهر .

4-ضعف در مشاوره در مراکز بهداشتی درمانی .

5-نقص در فرآیند تحویل شیر مصنوعی با توجه به اینکه مراجعین بایدابتدا به مرکز ی که دارای پرونده خانوار هستند مراجعه سپس  به مرکز مشاوره شیر ،مرکز الهیه و مراکزی که جناب آقای دکتر ضابطی در آنجا حضور دارند مراجعه نمایند

6-تعدادی از مراجعین که شیر مصنوعی را به صورت کمکی دریافت می نمایند مجددا"جهت دریافت کوپن کامل مجددا مراجعه می نمایند .                         

7-تجویز شیر مصنوعی توسط متخصصین سطح شهر

10-تعدادی از مراجعین بدون پرونده خانوار به مرکز مهدیه مراجعه می نمایند یا اینکه مادرمستقیما  به مرکز مهدیه مراجعه  میکند .

اهم تصمیمات اتخاذ شده :

1-تاکید مجدد به ماماها جهت مشاوره شیردهی

2-تاکید مجدد به مراکز جهت رعایت صحیح سیستم ارجاع به مهدیه

3-تهیه فلوچارت تحویل شیر مصنوعی

4-مکاتبه با بیمارستانها جهت ارجاع متولدین در روزهای 3تا5روزگی به مراکز جهت مراقبتها و انجام مشاوره

5-منطبق نبودن علت توزیع شیر مصنوعی با آمارها

6-هماهنگی جهت حضور نیروی ثابت جهت کمک به آقای دکتر ضابطی

ضمنا لیست حاضرین به پیوست میباشد

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۷:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید