اخبار

مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در راستای تجهیز واستاندار سازی آزمایشگاههای مراکز تابعه خود اقدامات وهزینه های چشمگیری نموده است

مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در راستای تجهیز واستاندار سازی آزمایشگاههای مراکز تابعه خود اقدامات وهزینه های چشمگیری نموده است
در سال 1390 جهت تجهیز آزمایشگاههای مراکز بهداشتی درمانی تابعه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه مبلغی بالغ برسه میلیارد ریال هزینه شده است و درمجموع سالانه بیش از 120 هزار نفر از خدمات دولتی این آزمایشگاهها استفاده می کنند.

 

 

 

 

آزمایشگاهها نقش بسیار کلیدی ومهمی درعرصه پزشکی داشته ودرتشیخص بیماریهای مختلف به پزشکان کمک می کنند لذا در ارتقاء سطح سلامت جامعه بسیار حساس وتعیین کننده هستند.

به همین منظور آقای کاظمی مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفتگوی ویژه ای با خانم مرادی مسئول امور آزمایشگاههای این مرکز انجام داده است که مشروح این مصاحبه به شرح زیر می باشد.  

- خانم مرادی با سلام لطفا"  در رابطه با اهمیت آزمایشگاههای تشخیص طبی توضیحاتی ارائه فرمائید .

آزمایشگاههای تشخیص طبی یکی از ارکان مهم درارائه خدمات بهداشتی درمانی است . در بعـد درمان ما به کمک نتایج آزمایشات و انحراف از نرمال به درمان بیماری می پردازیم و در بعــد بهداشت و پیشگیری ما به کمک نتایج آزمایشات افراد در معرض خطر را شناسایی نموده و آنها را تحت مراقبت ویژه قرار میدهیم .

- غیر از آزمایشگاههای تشخیص طبی آزمایشگاه دیگری دارید؟

یک آزمایشگاه تشخیص طبی بنام آزمایشگاه آب داریم که در ارتباط با آزمایش میکروبیولوژی آب منشا خدمات ارزنده ای در تشخیص آلودگی های میکروبی آب در سطح شهرستان کرمانشاه می باشد .

- در مورد آزمایشگاههای تشخیص طبی بیشتر توضیح بفرمائید .

اگر چه کرمانشاه بعنوان مرکز استان و کلانشهر با جمعیتی حدود 900هزار نفر می باشد و آزمایشگاههای متعددی در آن می باشد با این وجود و در راستای خدمات بهداشتی درمانی که ارائه میدهیم نیاز به خدمات تشخیص طبی نیزداریم .

تلاش ما این بوده است که در نقاط محروم شهر آزمایشگاههای تشخیص طبی خوبی داشته باشیم در سطح شهر 10آزمایشگاه داریم که بهترین و مجهزترین آنها در منطقه جعفرآباد است که منشا خدمات ارزنده ای به مردم می باشد در سایر نقاط مانند منطقه دولت آباد ، حافظیه ، تعاون ، سجادیه نیز آزمایشگاههای مناسبی مشغول ارائه خدمات به مردم هستند .

در سال گذشته(1390)نسبت به مناطق روستایی توجه ویژه ای شده است و سه آزمایشگاه در دورترین نقاط روستایی شهرستان مانند مناطق چنار عثمانوند، قلعه شاهخانی و سرونو فیروز آباد با تجهیزات مدرن روز راه اندازی گردیده است .

- در ارتباط با تجهیزات موجود در آزمایشگاهها و تنوع آزمایشاتی که در آنها صورت می گیرد توضیح بفرمائید:
در بحث تجهیزات آزمایشگاهی ، سال گذشته با مساعدتها و حمایت های ریاست محترم مرکز بهداشت تحولات اساسی و زیربنایی صورت گرفت برای بیشتر مراکز روستایی دستگاه سل کانتر مرغوب تهیه شد آزمایشگاههای مراکز شهری نیز هرکدام بسته به شرایط خود بنحو بسیار مطلوبی مجهز شدند از جمله سل کانتر ، اتوآنالیزر ، الایزاریدر و الایزاواشر ، رفراکتومتر ، اسپکتوفتومتر ، هورمیکروبیولوژی ، میکرو هماتوکریت.

در ارتباط با بخش دوم سئوال لازم به توضیح است که در سطح شهرکرمانشاه ما دو آزمایشگاه ازدواجی و استخدامی داریم که مراجعین آنها مزدوجین و مستخدمین می باشند . برای مزدوجین آزمایش های هپاتیت B ، تست R.P.R ، تالاسمی و همچنین با توجه به اهمیت استعمال مرفین و مواد روانگردان ، تشخیص ابتلا مزدوجین به استعمال این موارد نیز صورت می گیرد .

لازم به توضیح است که ما تا پایان سال 1389 در سطح شهرستان کرمانشاه ، صرفاً یک آزمایشگاه ازدواجی و استخدامی  در مرکز بهداشتی درمانی معتضدی(حافظیه) فعالیت داشت که باز هم با حمایت های جناب آقای دکتر نصیری آزمایشگاه دوم ازدواجی و استخدامی در مرکز بهداشتی درمانی فرهنگیان فاز 2 در اوایل سال 1390 راه اندازی گردید و این آزمایشگاه نیز در چرخه خدمت به مردم قرار گرفت .

در بحث تنوع آزمایشات باید به آزمایش هیپروتیروئیدی نوزادان نیز اشاره ای داشته باشم که در آزمایشگاه مرکزبهداشتی درمانی معتضدی(حافظیه)  مستقر است و وضعیت کارکرد تیروئید در نوزادان را بررسی می نماید .

برخی آزمایشات اختصاصی فقط در آزمایشگاههای  معتضدی(حافظیه)  و  فرهنگیان  صورت می گیرد.
سایر آزمایشاتی که در اکثر آزمایشگاهها صورت می گیرد شامل شمارش گلبولهای خون ، کراتین ، کلسترول ، تری گلیسرید ،آنالیز و کشت ادرار ، بررسی پارازیت ها در مدفوع ، تب مالت ، آنتی بیوگرام ، قندخون ، هموگلوبین و هماتوکریت خون ، سیفلیس ، تست های بارداری و هپاتیت

- غیر از مزدوجین و مستخدمین و نوزادان عمده مراجعین آزمایشگاهها چه گروههایی هستند؟

از همه گروهها هستند . بخشی از مراجعین ما کسبه هستند که جهت اخـــذ کــــارت ســـلامت پیشه وری بایستی آزمایشاتی انجام دهند مادران باردارنیز بخش دیگری از مراجعین ماراتشکیل می دهندولازم است جهت سنجش وضعیت سلامت آنهاتا فراغت از زایمان بایستی آزمایشاتی صورت گیرد.

 

- در ارتباط با تجهیز آزمایشگاهها ، لطفاً مبلغ هزینه ها و منابع آن را بیان فرمائید .

در سال 1390 و با توجه به تحولی که در تجهیز آزمایشگاههای مراکز تابعه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه صورت گرفت مبلغی حدود سه میلیارد ریال هزینه شد که خوشبختانه هزینه های آن کلاً از محل درآمدهای مرکز بهداشت بوده است و اشاره به این نکته لازم است که قسمت اعظم این خرید ها قبل از صعود قیمتها در سال گذشته بوده است .

- در رابطه با بهره برداری از هزینه های صورت گرفته و بار مراجعه به آزمایشگاهها و مبالغ دریافتی از بیماران توضیح بفرمائید:

 در رابطه با بهره برداری از تجهیزات تهیه شده صرفاً نگاه مادی نبوده است بلکه یکی از اهداف ما این بوده است که نتیجه مطلوبی از یک آزمایش به مراجعین بدهیم . کیفیت نتایج آزمایشات برای ما بسیار اهمیت دارد . سلامت مردم ، تشخیص و درمان مناسب مردم و سلامت مادران باردار برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد و ما در این گونه امور باید بیشتر از بخش خصوصی حساسیت داشته باشیم . از طرفی خوشبختانه بار مراجعه بگونه ای است که هزینه ها کاملاً توجیه منطقی دارد . درمجموع سالانه بیش از 120هزار نفر از خدمات دولتی  آزمایشگاههای سطح شهرستان کرمانشاه استفاده می کنند.

تعرفه خدمات بسیار پایین و دولتی است . علی رغم افزایش فوق العاده مواد و تجهیزات تشخیص تاکنون یک ریال به تعرفه آزمایشات اضافه نشده است .

- اشاره ای به مبلغ هزینه کردید لطفاً توضیحاتی در مورد شیوه خریدها ارائه نمائید .

شاید شیوه خرید در مجموعه مرکز بهداشت کم نظیر باشد کمیته ای متشکل از معاونت های محترم درمان و بهداشت ، امور مالی ، امور عمومی ، تدارکات ، حراست و درمان تشکیل شده است که پس از انجام کارشناسی کیفیت محصول مورد نظر ، قیمت مناسب انتخاب می گردد در بخش مواد و تجهیزات مصرفی نیز این روند حاکم است .

- در مورد تعداد مراجعین آماری ارائه دادید نحوه اطلاع رسانی شما به مردم جهت استفاده از خدمات آزمایشگاهی چگونه بوده است؟

مردم بهترین سرمایه های ما از نظر ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند . قسمت اعظمی از خدمات بهداشتی درمانی ما بصورت رایگان به مردم ارائه می گرددو مردم هم از این خدمات و مراقبت ها استقبال می نمایند از طرفی بالابودن کیفیت خدمات درمانی با تعرفه دولتی هم باعث مراجعه بیشتر مردم به مراکز می گردد.

- در ارتباط با آموزش پرسنل توضیح بفرمائید .

ناگفته پیداست که ما جهت ارائه خدمات مطلوب همواره نیاز به برنامه بازآموزی و آموزش مداوم داریم بخصوص اینکه در بخش پرسنل آزمایشگاه علاوه بر معلومات تئوری نیاز به کسب مهارت عملی کافی جهت انجام آزمایشات دارند . در کارگاههای کشوری که امکان حضور بیشتر از 2 نفر نیست افرادمستعدتر به کارگاه کشوری اعزام میشوند و بعد از مراجعت آموزه های جدید در کارگاه شهرستانی به همکاران منتقل میگردد.

در کارگاههای استانی که بامدیریت اداره امور آزمایشگاههای معاونت درمان و یا با مدیریت امور آزمایشگاههای معاونت بهداشتی تشکیل میگردد به نسبت تعداد نفری که به مرکز بهداشت اختصاص داده میشود شرکت فعال داریم .

- از کمیت و کیفیت برنامه های آموزشی راضی هستید؟

سرجمع بگویم که کافی نیست . کار در آزمایشگاه همواره نیاز به ارتقاء کسب مهارتهای جدید و اطلاعات روز دارد زیرا نتیجه آن ارائه یک تشخیص درست و بدنبال آن یک درمان مناسب است و نتیجه کار به مردم بر می گردد پس ضروری است که دراین زمینه بیشتر کار شود .اما در کل وضعیت نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.

- در بررسی ها وپایش های استانی و یا کشوری چه جایگاهی داشته اید؟

واقعیت این است که ساختمان برخی مراکز بهداشتی درمانی فرسوده بوده بگونه ای که استقرار آزمایشگاه در این مکانها قابل قبول نبود و به همین دلیل  ما ناچار به تعطیلی برخی از آزمایشگاههای مستقر در تعدادی از مراکز شدیم در پایش های استانی حادترین مشکل همین وضعیت ساختمانی بود . خارج از این نقص ، خوشبختانه در پایش های استانی و کشور جایگاه مطلوبی داشته ایم در پایش کشوری سال گذشته که بسیار همه جانبه و گسترده بود وضعیت ما مطلوب ارزیابی شد .

در سال گذشته همچنین هشت آزمایشگاه مراکز شهری در برنامه EXTERNAL quality Control شرکت کردند که برای اولین بار موفق به اخذ گواهی نامه کنترل کیفی خارجی شدند .

- خانم مرادی برنامه های آتی واحد امور آزمایشگاههای مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه چیست؟

راه اندازی یک آزمایشگاه سطح 3 با فضا و امکانات مطلوب در مرکز بهداشتی درمانی حاج افغانی را در دستور کار داریم که جهت ارائه خدمات به ساکنین این منطقه خواهد بود .

اگر نیروی انسانی لازم تامین گردد،  احداث آزمایشگاه در مرکز بهداشتی درمانی نوکان نیز از برنامه های آتی ماخواهد بود . انجام آزمایش P.K.U (فنیل کتونوری نوزادی) در مرکز حافظیه نیز از اولویت های در دستور کاراین مرکز می باشد .

- مقدور است که شرحی از آزمایشات قابل انجام دربرخی از آزمایشگاه های تابعه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بیان فرمائید ؟

برخی از آزمایشات خاص شامل:  ازدواجی تالاسمی ، هپاتیت B ، سیفلیس ، الکتروفروز ، A2 ، CBC  ، مرفین و مواد روانگردان فقط در مراکزبهداشتی درمانی فرهنگیان – حافظیه (معتضدی) انجام می گردد.

هیپوتیروئیدی نوزادان – آزمایشات استخدامی – قند – سیفلیس ، مرفین و روانگردانها .

در آزمایشگاههای مراکزبهداشتی درمانی  مسکن – جعفرآباد و دولت آباد : آزمایشات قند – اسید اوریک – کلسترول تری گلیسرید – اوره – کراتینین – بیلی روبین – کلسیم – فسفر – CBC خون – سدیمان و گروه خون – تست های تب مالت و حصبه – آزمایشات آنالیزادرار و تشخیص پارازیت های مدفوع – هپاتیت – تست بارداری انجام می گردد.

در آزمایشگاههای مراکزبهداشتی درمانی مرصاد و سجادیه : قند – اسید اوریک – کلسترول – تری گلیسرید – اوره – هماتولوژی – گروه خون –آزمایشات تب مالت – حصبه – آزمایشات ادرار – تست مدفوع انجام می گردد. 

-  ضمن تشکر در پایان اگر توضیح خاصی دارید بفرمائید :

این همه تغییرات و تحولات بیش از هر چیز حاصل عنایت و توجه ویژه سرپرست مرکز بهداشت به سلامت جامعه وکیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی بوده است.

درپایان لازم می دانم ازمساعدتهای آقای دکتر نصیری سرپرست محترم مرکز بهداشت دراجرای برنامه بزرگداشت روز آزمایشگاه وتقدیر از زحمات همکاران آزمایشگاهی شاغل در ستاد ومراکز بهداشتی درمانی تابعه ما را یاری کردندتشکر نمایم.

01 

برای مشاهده تصاویر مربوطه تجهیزات و وسایل خریداری شده روی آلبوم های تصویری زیرکلیک کنید:

آلبوم شماره یک وسایل خریداری شده جهت تجهیز آزمایشگاههای مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه درسال1390

آلبوم شماره دو وسایل خریداری شده جهت تجهیز آزمایشگاههای مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه درسال1390

آلبوم شماره سه وسایل خریداری شده جهت تجهیز آزمایشگاههای مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه درسال1390

 

                                                                                                                                                بالای صفحهبالای صفحه

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید