17 مهر ماه روز جهانی کودک
گرامی باد
شعار
روز جهانی کودک سال 1393 : «سلام من کودکم»
رشد وتکامل کودکان:
دستیابی به تمامیت رشد
و تکامل ،از اجزاء اولیه حقوق کودک به شمار می رود .دوران کودکی خصوصاً ۳ سال اول
زندگی ، دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشتی در روند رشد و تکامل کودک است و فراهم
نمودن تغذیه مطلوب برای تمامیت رشد و تکامل کودکان کافی نیست . تغذیه مطلوب به آنها
فرصت تکامل را می دهدبه طوری که 60% تغذیه استفاده شده در
سال اول زندگی توسط مغز مصرف می شود این میزان در سه سالگی به 30% کاهش می یابد،اما دستیابی به تمامیت
رشد و تکامل در کودکان مستلزم وجود محیط مناسب و پرمحبت توام با امنیت روانی ،
توجه ومراقبت خانواده ای دلسوز ، خانه ای تمیز و محیطی عاری از خطر ، تشویق و
امکان بازی کردن و یادگیری ، محافظت از بیماری و حوادث و بهره مند بودن از مراقبت
های پزشکی در صورت ابتلا به بیماری نیز می باشد که اهمیت آنها خصوصاً در سالهای
اولیه عمر غیرقابل انکار است . پرورش صحیح کودکان در ۳ سال اول عمر تأثیر اساسی بر
رفتار ،ضریب هوشی قابلیت ها و قدرت سازگاری آنها در سراسر زندگی آینده شان دارد
.کودکی که به خوبی تغذیه شده باشد ،پر از انرژی است و نسبت به محیط اطراف خود
کنجکاو است و می خواهد یاد بگیرد و از بازی کردن لذت می برد .
هر چه کیفیت مراقبت و نگهداری والدین خصوصاً در سه سال اول زندگی بهتر باشد و آنها
توجه بیشتری نسبت به کودک داشته باشند ، رشد و تکامل کودک نیز به همان میزان بهتر
خواهد بود . برای این منظور آگاهی مراقبت کننده و ظرفیت او در نگهداری کودک و
حمایت کلیه افراد خانواده به تمامیت رشد و تکامل کودک کمک بسزایی میکند . تغذیه با
شیرمادر و در آغوش کشیدن کودک ، اولین قدم مادر برای رشد و تکامل جسمی ، روانی و
عاطفی کودک است .نشانه های تکامل از لحظه تولد کودک قابل رویت هستند . کودکان از
بدو تولد با استفاه از حواس پنجگانه خود سعی در شناسایی محیط اطراف خود دارند .
این نشانه ها در ابتدا ساده بوده و به مرور با افزایش سن کودک پیچیده تر می شوند .
شاید تصور بر این باشد که نوزادان پس از تولد با دیدن محیط تازه و شنیدن صداهای
ناآشنا دچار سردرگمی می شوند ولی واقعیت این است که آنها بلافاصله پس از تولد با
حواس پنجگانه خود مرتب در حال یادگیری و شناسایی محیط اطرافشان می باشند . آنها
بخوبی صداهای اطراف خود را می شنوند و قادرند صدای مادرشان را بلافاصله پس از تولد
شناسایی کنند . صدای مادر هر نوزاد برایش بهترین صداهاست .
بعلاوه حس بویایی و چشایی نوزاد کاملاً حساس بوده و مزه شیرین و بوهای ملایم را
ترجیح می دهد. نوزادان بلافاصله پس از تولد قادر به دیدن هستند و از همان زمان به
چهره اطرافیان خود توجه کرده و آنها را به دقت مورد مطالعه قرار می دهند . نوزادان
نیازمندند که بطور مرتب لمس شوند، در آغوش کشیده شوند ، با آنها حرف زده شود و
چهره ها و حالت های آشنا را در اطراف خود ملاحظه کنند و بطور کلی نیازهای آنها
ساده ، فوری و مکرر است . سرعت و رشد و تکامل در سال اول زندگی از هر زمانی در طول
عمر انسان بیشتر است و هر گونه تعللی در این زمینه غیرقابل برگشت است و در نتیجه
برای رسیدن به تمامیت رشد و تکامل بالقوه ، هر کودک علاوه بر مراقبت های معمول
احتیاج به مراقبت های عاطفی و روانی و واکنشهای پرمحبت و صمیمی اطرافیان خود دارد
. بعلاوه در این دوران باید به آنها فرصت بکارگیری توانای هایشان داده شود .در
اولین سالهای زندگی ، دوره حساسی وجود دارد که طی آن عملکردهای اصلی همچون رفتار ،عواطف
و انگیزش تکامل می یابد .
بی توجهی یا بدرفتاری با کودکان طی این دوره حساس می تواند تأثیر قدرتمندی بر
توانایی درک و همچنین رفتار آنان در آینده داشته باشد .کودکان یک تا سه ساله
پرانرژی و پرجنب و جوش هستند و در این سنین آنها بواسطه کاوش ، اکتشاف ، تقلید و
خیال پردازیهای بی انتها ،به سرعت در حال یادگیری هستند . به این سن « سن
ماجراجویی » نیز گفته می شود . آنها قادر به انجام کارهای پیچیده تر حرکتی ، فکری
و رفتاری می گردند . هر چه در این دوران فکر و ذهن کودکان بیشتر بکار گرفته شود ،
توانایی آنها در انجام کارها بیشتر می شود . در این دوران آنها حرف زدن ، دویدن ،
پریدن ، حفظ تعادل و بالا رفتن از پله ها را می آموزند و قادر می گردند مشکلات
ساده خود را شخصاً حل کنند ، سئوال می کنند و به سئوالات پاسخ می دهند و احساسات
خود را نسبت به فردی که دوست دارند ، بیان می کنند . البته سرعت سیرتکاملی در همه
کودکان دقیقاً یکسان نمی باشد .
الگو و ترتیب تکامل حرکتی در کلیه کودکان سالم یکسان است ولی سرعت این تکامل در
کودکان مختلف متفاوت است . بعنوان مثال بعضی از کودکان زودتر از کودکان دیگر می
نشینند ولی آنچه مسلم است همه کودکان پیش از راه رفتن ،عمل نشستن را می آموزند .
تکامل حرکتی در کودکان از بالا و همزمان با رشد و تقویت ماهیچه های بزرگ در اندام
های نوزاد از سرو گردن شروع می شود و بتدریچ تا پاها ادامه می یابد. آنها به تدریج
کنترل سر ،دراز شدن بطرف اشیاء و افراد ،غلطیدن ، نشستن ، چهاردست و پا رفتن و
راه رفتن را یاد می گیرند . بعلاوه همزمان با رشد و تکامل ،ماهیچه های ظریف در
اندامها (حدوداً از ۶ ماه دوم عمر ) کودک قادر می گردد بسیاری از اعمال ظریف تر
نظیر نگهداشتن اشیاء را آغاز کند . بهترین روش تسریع در تکامل مغزی کودک، ارتباط
مداوم کودک با افراد و اشیاء است .بازی کردن با کودکان یکی از روشهای مؤثر در
تکامل حرکتی آنها است . آنها بواسطه بازی کردن توانایی های جدید خود را به کار می
گیرند و با تمرینات مداوم حین بازی آنها را رشد داده و کامل می کنند و بتدریج
حرکات جدید را می آموزند. کلید تکامل حرکتی در کودکان تمرینات مداوم آنهاست و
تشویق ، همراهی و کمک والدین در این خصوص و همچنین فراهم نمودن محیطی امن و
پیشگیری از حوادث در حین بازی و تمرین کودکان ضروری است.
در سن ۳-۴ ماهگی به کودک در عمل نشستن کمک کنید .
با دستها و پاهای او بطور مرتب بازی کنید و آنها را ورزش دهید تا عضلات آنها تقویت
شود .
در حالت خوابیده دست کودکان را بطرف خود بکشید و آنها را به نشستن تشویق کنید .
در انجام کلیه حرکات نظیر نشستن ، خزیدن ، چهاردست و پا رفتن و راه رفتن روی دو پا
کودک را همراهی و تشویق کنید . برای تکامل اعمال حرکتی ظریف در کودک ، اشیاء مناسب
و متعددی را برای این منظور در اختیار کودکان قرار دهید مثلا برداشتمن تکه های
کاموای رنگی از روی زمین ،خط خطی کردن ،انداختن اشیاء در یک ظرف ،نخ کردن مهرها و
بستن بند کفش . بازی با اسباب بازیهای
مختلف در تکامل اعمال حرکتی کودکان بسیار مفید است . با کودک مرتباً عمل گرفتن و
رها کردن اشیاء را تمرین کنید . کودکان انجام حرکات مختلف از جمله حرکات دقیق دست
را با دیدن و تقلید از بزرگترها می آموزند . لذا در هر فرصتی این حرکات را به آنها
آموزش دهید ( مانند تا کردن کاغذ ، قراردادن اشیاء بر روی هم ، جداکردن قطعات یک
شی از همدیگر و سپس وصل کردن آنها به همدیگر ، جداکردن اشیاء هم رنگ یا هم شکل و
غیره )کودک را به اکتشاف دقیق اشیاء تشویق کنید . همزمان با تکامل حرکات ظریف ،بتدریج
اشیاء پیچیده تری را در اختیار کودک قرار دهید. با تکامل حرکات دست کودک می توان
او را در تغذیه خویش ، شستن دستهایش و تعویض لباسهایش تشویق کرد . این امر در
ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس کودک نیز نقش مهمی دارد . کودکان به مرور ترجیح
می دهند که از یک دست بیشتر از یک دست دیگر استفاده کنند و به اصطلاح « راست دست
یا چپ دست » بودن آنها مشخص می شود . این امر با شروع قلم به دست گرفتن و نقاشی
کردن کاملاً مشهود می گردد . والدین باید حق انتخاب را به کودک داده و از هر گونه
پافشاری نسبت به استفاده از یک دست به دست دیگر اجتناب کنند . بطور کلی جهت تسریع
تکامل حرکتی درکودکان از هر فرصتی برای بازی کردن با کودک استفاده کنید و به آنها
فرصت بکارگیری تواناییهایشان را بدهید . تشویق اطرافیان نسبت به توانایی های جدید
کودک باعث افزایش حس اعتماد به نفس کودک می گردد .
● تکلم و حرف زدن
▪ والدین چه کمکی می توانند انجام دهند :
کودکان حرف زدن را از طریق شنیدن یاد می گیرند و مدتها قبل از به حرف درآمدن ،حرف
اطرافیان خود را درک می کنند . نکته مهم این است که سال اول عمر در تکامل و
یادگیری به موقع زبان در آنها بسیار حیاتی است در نتیجه بهترین روش برای کمک به
تکلم کودکان ،صحبت کردن مداوم با آنها ،گوش دادن و سپس نشان دادن واکنش مناسب در
قبال آنهاست . اغلب کودکان در سال دوم عمر ، جملات کوتاه را درک می کنند و در واقع
آماده صحبت کردن می شوند . اغلب کودکان معمولاً اولین کلمات خود را بین ۱۲ تا ۱۸
ماهگی ادا می کنند که معمولاً شامل نام فرد ، حیوان یا اعضای بدن و یا چیزهای مهم
روزمره که بکرات شنیده است ، می باشد . البته کلمات اولیه کودک ممکن است مفهوم
نباشد و به درستی ادا نشود.بسیاری از کودکان در هنگام بازی ، با خود حرف می زنند
که غالباً نامفهوم است . در واقع آنها با این کار مشغول تمرین حرف زدن هستند و هر
چه اطرافیان کودک او را در صحبت های نامفهومش همراهی کنند ،کودک به صحبت کردن
بیشتر تشویق می شود .
▪ هنگام حرف زدن با کودک به نکات زیر توجه کنید :
مستقیماً به او نگاه کرده و صحبت کنید .
در صحبت خود همیشه از کلمات کلیدی مثل نام خود کودک یا وسایل مربوطه به او استفاده
کنید . با کودک در مورد موضوعاتی که برایش جالب است مانند اسباب بازی مورد علاقه
اش صحبت کنید . وقتی کودک مشغول کاری است می توان با او در مورد کاری که دارد
انجام می دهد صحبت کنید و او را نیز تشویق کنید تا در این گفتگو شرکت کند . گوش
دادن به یکدیگر بسیار مهم است ،کودکان باید یاد بگیرند که هنگام صحبت والدین به
آنها گوش دهند و والدین نیز باید به حرف کودکان خود گوش فرا دهند . این عمل به
کودک نشان می دهد که شما حرف او را می فهمید و در نتیجه کودک به حرف زدن بیشتر
تشویق می شود . سعی کنید زبان « من درآوردی » کودک خود را بفهمید . این مسئله او
را برای حرف زدن بیشتر تشویق می کند . لازم نیست بطور مرتب اشتباهات کلامی او را
تصحیح کنید این کار ممکن است او را از حرف زدن بترساند . بلکه بهتر است معنی کلمات
را با استفاده مکرر آنها در موارد مختلف به کودک آموزش دهید . در هنگام حرف زدن با
کودک خود بهتر است به جای ایستاده و از بالا ، سعی کنید هم قد او شوید و بصورت چشم
در چشم با او صحبت کنید . هر چه کودک بیشتر تشویق به صحبت شود و یا به سئوالاتی که
از او می شود پاسخ دهد ،به همان میزان سریعتر حرف زدن را می آموزد
الهه
باوند پور
کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه