اخبار

بیست ویکم بهمن ماه ،جلسه ای با حضور متصدیان مراکزپخش عمده مواد غذایی وصنف آجیل وخشکبار در سالن همایشهای مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه برگزار گردید.

نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد کپک وبوی کهنگی با طعم نامطلوب می شود

در این جلسه مهندس خدادادیان کارشناس مسئول واحد سلامت محیط با توجه به نزدیک شدن به سال نو توصیه های لازم درخصوص عدم استفاده از آجیل کهنه با توجه به اینکه نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد کپک وبوی کهنگی با طعم نامطلوب می شودورنگ وافزودنیهای غیر مجاز در تهیه آجیل وعوارض استفاده ازاین مواد را ارائه نمودند.

موادی که برای رنگ کردن انواع آجیل استفاده می ‌شود عمدتا غیرمجاز بوده و گاهی حساسیتهای شدیدی را در مصرف‌ کننده ایجاد می ‌کنند. نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آن ها می شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم ، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می کند . افلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت، فرآوری یا حمل و نقل نامناسب در پسته، فندق یا بادام زمینی به وجود می ‌آید و بایستی تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

وی درادامه در خصوص بهداشت موادغذایی وعدم عرضه وفروش کالای قاچاق مطالبی را بیان نمودند.

هر گونه از کالاهای قاچاق  می­ تواند به خاطر شرایط خاص تولید ، نگه­داری ، بسته­ بندی ، حمل ، عرضه و مانند آن  برای سلامت مصرف­ کننده خطر ایجاد نماید

نوشیدنی ها درصدر مواد غذایی قاچاق هستند.انواع کنسروهاو سپس شکلات و شیرینی و در نهایت برنج و چای نیز از مواد غذایی اصلی هستند که بیش­ترین واردات قاچاق را به خود اختصاص می­دهند

شاخص­های مختلفی برای سلامتی مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود که در مورد موادغذایی قاچاق، این شاخص‌ها، هرگز کنترل نمی‌شود. چون این مواد غذایی از مبادی قانونی کشور وارد نمی‌شود، شرایط مناسب نگه­داری و حمل آن رعایت نمیگردد، بنابراین ماندگاری آن­هارا تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به راحتی فاسد می‌شوند. موادغذایی باید در دما و رطوبت تعریف‌شده‌ای نگه­داری شوند تا به دست مصرف‌کننده برسندامامواد غذایی قاچاق ممکن است در دمای نامناسب و انبارهای غیربهداشتی چند روز نگه­داری شود که نه تنها فساد موادغذایی را در پی دارد بلکه مسمومیت غذایی، مصرف کنندگان را شامل می شود.

جلسه متصیان آجیل وخشکبار


جلسه متصیان آجیل وخشکبار
 

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید