اخبار

با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان مواظب ورود قاتل خاموش به منازل خود باشید!

4 عضو یک خانواده با گاز منوکسیدکربن در کرمانشاه مسموم شدند.

 
منواکسیدکربن قاتل خاموش

هرسال با فرا رسیدن فصول سرد سال، یکی از دغدغه های مهم کارشناسان بهداشت و ایمنی و آتش نشانی، عدم رعایت مسائل ایمنی در کاربرد وسایل گرمایشی گازسوز در منازل و سایر اماکن می‌گردد.
گاز خطرناک منوکسید کربن که از دسته گازهای خفه کننده شیمیایی محسوب می گردد،گازی است بی رنگ وبو که در اثر سوخت ناقص گاز و یا ذغال و یاسایر مواد سوختی ایجاد می گردد. این گاز کشنده که به قاتل خاموش معروف است، هرساله جان صدها تن از هموطنان ما را در گروه‌های سنی مختلف به صورت خاموش و بی صدا می گیرد و خانواده ها را در سوگ از دست دادن دلخراش عزیزانشان داغدار می کند.
قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی مختلف شامل بخاری، پکیج و آبگرمکن مسیر دودکش را کاملا کنترل نمایید تا دارای انسداد نباشد یا منافذ بازی که احتمال دارد باعث نشت گاز منوکسید کربن گردند به نحو مناسب گرفته شوند.
کلاهک به شکل H برای دودکش در پشت بام فراموش نشود. رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد. اگر رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد بدانید که نقصی در سیستم سوخت رسانی وجود داشته و اکسیژن در محیط کم است،سریع در صدد تعمیر و رفع نقص سیستم گاز سوز برآیید. اگر لوله دودکش بخاری در لمس دستان شما سرد است، به دلیل خارج نشدن گازهای سمی از دودکش است. در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن دریا پنجره ،تهویه محیط را اصلاح نمایید.

هیچگاه کلیه روزنه های ورود هوا را در منزل به ویژه اتاق خواب مسدود نکنید. از نصب آبگرمکن در حمام و روشن نمودن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه یا روشن کردن گاز پیک نیک در چادر مسافرتی به منظور گرم نگه داشتن محیط اکیدا خودداری کنید.
روشن نمودن شومینه به منظور گرمایش با اصول ایمنی مغایرت دارد. بعضی از منازل آپارتمانی دارای دودکش مشترک برای شومینه واحدهای مختلف بوده که این مسئله فوق العاده خطرناک است،چون ممکن است، باعث نفوذ گازهای سمی از شومینه روشن طبقات پایین به شومینه خاموش طبقات بالاتر گردد.
دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سرتاسر آن باشد و انتهای کلیه دودکشها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی فاصله داشته باشد.
شیب لوله های افقی در داخل واحدهای ساختمانی باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.ضمنا قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

اگر فضای محیط خود را با شوفاژو سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درز بندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی مانعی ندارد ولی اگر دستگاه پکیج شما در آشپزخانه است نباید منافذ ورود هوای تازه بسته شود. از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب خودداری کنید، مخزن آب کار دودکش پشت بام را برای شما انجام نمی دهد.
اگر آبگرمکن های دیواری به مدت طولانی روشن باشند،خطرناک می شوند!توجه داشته باشید به کارگیری آبگرمکن های دیواری در فضای بسته یا در حمام و رختکن آن ویاهر مکان فاقد جریان هوا ،مجاز نمی باشد. هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.
دربعضی موارد مشاهده گردیده که به منظور جلوگیری از اتلاف گرما در مسیر خروجی دودکش بخاری ها ،قطعات حلبی آویزان می کنند!این عمل غیر ایمن خطرناک است و باعث مسدود شدن لوله خروجی دودکش می گردد ماتوصیه می کنیم درون خانه به خصوص در اتاق خواب،دستگاه هشدار دهنده منوکسید کربن نصب کنید.ضمنااز پکیج یا آبگرمکن هایی استفاده کنید که دارای این سیستم هشدار دهنده ویا سیستم ایمنی اتوماتیک قطع گاز در صورت بالارفتن غلظت گاز منوکسید کربن باشند.
هیچ گاه کباب پز یا منقل را درون خانه ،یاپارکینگ ویاهرمحوطه بسته دیگری استفاده نکنید. به یاد داشته باشید نصب و یا تعمیر وسایل گرمایشی فقط باید توسط افراد مجوز دار از ارگانهای مربوطه صورت پذیرد.

علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن:
بسیاری از این علایم شبیه سرماخوردگی است و اکثر افراد وقتی نصف شب با این علایم از خواب بیدار می شوند فکر می کنند دچار سرماخوردگی شده اند و به فکرشان هم خطور نمی کند که ممکن است با تلاش برای خوابیدن مجدد ممکن است دیگر هرگز بیدار نشوند!اگر تمام افراد خانواده یکدفعه و در یک زمان به علایمی شبیه به سرماخوردگی دچار شده اند،احتمال بدهید که غلظت گاز منوکسید کربن در محیط بالاتر از حد مجاز است فورا در صدد چاره برآیید. سردرد ،ضعف جسمانی، سرگیجه و بیقراری،تهوع و استفراغ،خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت با گاز منوکسید کربن می باشند.
حالت خواب آلودگی شدید،کسلی،خستگی و کاهش قدرت عضلانی از علایم اولیه مسمومیت به شمار می روند که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند،با خارج شدن از فضای آلوده می تواننداز پیشرفت مسمومیت جلو گیری کنند.
پس اگر نیمه شب با این علایم از خواب بیدار شدید حتی اگر بقیه افراد خانواده در خواب آرام باشند،مطلقا مجددا نخوابید! گاز منوکسید کربن قاتل خاموشی است که تمایل دارد انسانها را در نهایت آرامش بکشد!پس بلند شوید فورا پنجره ها را باز کنید،سراغ افراد خانواده خصوصا کودکان بروید آنهارا به فضای باز انتقال دهید ،وسایل گازسوز راچک کرده آنهارا رفع عیب نمایید و بعداز حصول اطمینان از رفع نقص و تهویه کامل هوای محیط استراحت نمایید.
بارعایت مسائل ایمنی پاییز و زمستانی بی خطر را تجربه کنید.

                                                                                                                                 لینک منبع تهیه کننده مطب


اخبــار و مطالب مــرتبط:
4 عضو یک خانواده با گاز منوکسیدکربن در کرمانشاه مسموم شدند.
در 7 سال گذشته 1145 تهرانی بر اثر استنشاق گاز مونو اکسید کربن (co) جان خود را از دست داده‌اند

 

 

 

۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید