اخبار

چطور یک صندلی ارگونومیک برای محل کار انتخاب کنیم؟

انتخاب یک صندلی استاندارد برای محل کار می تواند از دردهای پشت، گردن، مچ دست ناشی از آسیب های شغلی تا حد زیادی جلوگیری کند.

 صندلی ارگونومیک 

به گزارش آوای سلامت به نقل ازwikihowشما برای انتخاب کردن یک صندلی با ویژگی های ارگونومیک نیاز به دانستن برخی ویژگی های مختلف از این نوع صندلی ها دارید. در اینجا مراحلی برای یک انتخاب مناسب معرفی شده است:

تحقیق در مورد ویژگی های یک صندلی ارگونومیک

ارتفاع یک صندلی ارگونومیک باید به شما اجازه بدهد به راحتی کف پاهای خود را روی زمین بگذارید و زانوی خود را در زاویه 90 درجه بتوانید به موازات باسن قرار دهید. اگر صندلی بیش از حد بلند باشد، به قسمت‌های درونی زانو فشار وارد می ‌شود و در حالی‌که هیچ وزنی روی پاهای شما نیست، قسمت‌ های دیگری از بدنتان تحت فشار زیادی قرار دارند. در مقابل، صندلی بسیار کوتاه هم، سنگینی را بر روی استخوان‌ های نشیمنگاه می‌ اندازد.

دسته صندلی باید قابل تنظیم بر اساس ارتفاع و موقعیت کاربران برای فعالیت های مختلف مانند تایپ کردن و حتی برای حالت استراحت باشد. پشتی صندلی باید از منحنی ستون فقرات حمایت کند و برای حرکات شما انعطاف پذیری داشته باشد.

پشتی صندلی می ‌تواند به تقسیم سنگینی شما کمک زیادی کند چرا که برای بخشی از بدن تکیه ‌گاه می‌ شود و از این طریق، فشار بر قسمت ‌های دیگر را کاهش می ‌دهد.

در کل استانداردهای مختلفی در سطح بین‌ المللی، برای انواع صندلی‌ ها از جمله صندلی ‌های اداری به تصویب رسیده‌ اند. در یک صندلی مناسب اداری: گردش خون به سمت اعضای پایین ‌تر بدن، نباید قطع شود، حفظ یا تغییر وضعیت به آسانی صورت گیرد و تکیه ‌گاهی برای ستون فقرات داشته باشد.

به هر صورت باید بدانید هر چقدر که صندلی شما در محل کار راحت یا در اصطلاح همان ارگونومیک باشد، اگر از آن درست استفاده نکنید، عوارض بدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیفتد. به خصوص در زمان استفاده از کامپیوتر هرگاه که شیوه نشستن شما روی صندلی و پشت میز، صحیح نباشد؛ مثلا بدن خود را بیش از حد به جلو خم کرده باشید، مشکلات آشنایی چون احساس درد در ناحیه گردن و کمر آزارتان می ‌دهد. متخصصان معتقدند، نشستن بر روی لبه صندلی، می ‌تواند تا حد زیادی فشار بر دیسک‌ کمر را افزایش ‌دهد.

اگر به مدت طولانی، به صورت ثابت و بی ‌تحرک بر روی صندلی بنشینید، ممکن است با مشکلاتی چون خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی، مواجه شوید. مفاصل بدن به‌ویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی‌ مدت، ممکن است صدمه ببینند.

برای به حداقل رساندن این عوارض باید بر روی صندلی صاف بنشینید و پاهای خود را در وضعیتی قرار دهید که به صورت کامل بر روی زمین قرار داشته باشند.

برای اینکه کمترین فشار به مفصل ران و زانو وارد شود نیز ران و ساق پا را در زاویه 90 درجه قرار دهید.

در صورتی که ‌نمی ‌توانید ارتفاع صندلی خود را به‌گونه ‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند یا به طور کلی صندلی قابلیت تنظیم ندارد، از زیرپایی استفاده کنید.

  

لینک سایت منبع:

http://iec.behdasht.gov.ir


 

۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید