اخبار

مردان به سلامتی خود توجه کمتر اما به سلامت خانواده توجه بسیار زیادی دارند/ شیوع سرطان پروستات در ایران زیاد نیست

رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: پیشنهاد نامگذاری روز ملی سلامت مردان از سال 85 مورد توجه قرار گرفت و امسال شاهد نهمین سال این روز هستیم. همچنین از سال 89 پیشنهاد نامگذاری هفته سلامت مردان نیز مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت.

به گزارش وبدا، دکتر عباس بصیری در نشست خبری روز ملی سلامت مردان که در انجمن اورولوژی برگزار شد، به بالاتر بودن امید زندگی زنان در مقایسه با مردان اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در ژاپن امید زندگی در زنان 87 و در مردان 80 سال است اما طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 در ایران سن امید زندگی در زنان 76 و مردان 72 سال بود و طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت در سال 94، سن امید زندگی زنان 75 و مردان 72 سال بود.

وی با بیان اینکه کم توجهی مردان به سلامتی خود، باعث پایین تر بودن امید زندگی آنها نسبت به زنان است، اظهار داشت: شاخص امید زندگی توسط مولفه های مختلفی مانند مرگ در دوران جنینی، کمتر از 5 سال و دوران تحصیل و جوانی سنجیده می شود که در تمامی این مولفه ها، میزان مرگ مردان بیشتر از زنان است.

دکتر بصیری گفت: مردان به سلامتی خود توجه کمتری اما به سلامتی خانواده اهمیت زیادی می دهند اما برای درمان بیماری های خود، دیرتر اقدام می کنند.

رییس انجمن اورولوژی ایران همچنین عنوان کرد: عوارض ناشی از بیماری ها در زنان بیشتر از مردان است اما میزان مرگ مردان بیشتر از زنان است  بنابراین لازم است تا به منظور پیشگیری از بیماری های شایع در مردان مانند سرطان دستگاه های ادراری اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پروستات را عضوی از بدن مردان دانست و گفت: در برخی موارد شاهدیم که از پروستات که عضوی در بدن است به عنوان بیماری یاد می شود در حالی که پروستات، غده در خروجی مثانه است. همچنین پروستات در دوران کودکی تا بلوغ و نیز پس از 40 سالگی، رشد می کند که علائم بزرگی آن پس از 50 سالگی ظاهر می شود.

دکتر بصیری افزود: 20 درصد از افراد دچار بزرگی پروستات می شوند که 10 درصد آن نیاز به درمان دارند اما برخی افراد، عدم مراجعه به پزشک و نگه داشتن دفترچه به صورت سفید را نوعی افتخار می دانند اما باید توجه داشت که تشخیص زود هنگام و به موقع، در پیشگیری از بیماری های کلیوی و مجاری ادراری اهمیت بسیار زیادی دارد.

رییس انجمن اورولوژی ایران همچنین در خصوص سرطان پروستات گفت: این نوع سرطان شیوع زیادی در ایران ندارد و ما بین کشورهای اسکاندیناوی با شیوع بالا و کشورهای نظیر ژاپن و چین با شیوع بسیار پایین قرار داریم. ضمن اینکه این سرطان رشد سریعی ندارد و در اکثر موارد نیز کشنده نیست.

وی در خصوص آمار مبتلایان به نارسایی کلیوی در کشور گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد اما به ازاء هر یک نفر که نارسایی کلیوی دارد حدود 5 تا 10 برابر آنها دارای بیماری خفته کلیوی هستند که از آن آگاهی ندارد. اما حدود 86 هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه در مرحله دیالیز و پیوند کلیه قرار دارند.

 دکتر بصیری در بخش پایانی سخنان خود، در خصوص پیوند اعضا برای بیماران خارجی، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی پیوند، بیماران خارجی به شرطی می توانند در ایران اقدام به پیوند اعضا کنند که اهداکننده و گیرنده اعضا، هر دو از یک ملیت و هم وطن باشند و اگر به عنوان نمونه یک فرد افغانستانی قصد دریافت عضو از یک فرد کویتی را داشته باشد، انجام این عمل ممنوع است اما در موارد بسیار خاص و با صلاحدید وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت ممکن است پیوند انجام شود.

 

مطالب مرتبط:
درباره هفته ی ملی سلامت مردان ایرانی(سما):

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید