اخبار

علائم اسهال درکودکان وراههای کنترل و پیشگیری از آن

اسهال بیماری خطرناک ویکی از عوامل مهم مرگ ومیر کودکان کمتراز5سال است.زمانی می گوییم کودک مبتلا به اسهال است که حجم مدفوع زیاد، قوام مدفوع نرم و آبکی وتعداد دفع مدفوع از سه نوبت یا از تعداد معمول شبانه روز بیشتر شود.

راههای پیشگیری از اسهال:
1- تغذیه با شیر مادر کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود کمتر به اسهال مبتلا می‌شود ودر صورت ابتلا ،شدت بیماری کمتر است. استفاده از شیشه وگول زنک به دلیل احتمال آلودگی، می‌تواند موجب بروز اسهال گردد. بهتر است در کودکان شیرمصنوعی خواراز فنجان یا قاشق استفاده شود.
2- رعایت بهداشت در هنگام تهیه و خوراندن غذای کودک قبل از غذا دادن به کودک، دستهای خود را با آب و صابون بشویید. غذای کودک را خوب بپزید و حتی الامکان غذای کودک را تازه تهیه کنید. غذای اضافی را در یخچال نگه داریدو قبل از مصرف، آن را کاملا گرم نمایید.
3-استفاده از توالت بهداشتی ورود میکروب موجود در مدفوع به دهان، باعث اسهال می‌شود.بعد از تمیز کردن کودک، دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
4-استفاده از آب آشامیدنی سالم استفاده از آب آلوده، باعث اسهال می‌شود. آب لوله کشی سالمترین آب آشامیدنی است.در صورت عدم دسترسی، با جوشاندن آب از ابتلا به اسهال پیشگیری کنید.
5-دفع صحیح زباله میکروبها توسط مگس پخش می‌شوند.پس مانده‌های غذا و زباله محیط مناسبی برای تجمع مگس‌ها هستند.
6- انجام بموقع واکسیناسیون
علایم خطر در زمان ابتلا به اسهال: اگراسهال کودک در مدت ۳ روز بهبود نیافت ویا یکی از نشانه‌های زیربروز کرد. :         1- مدفوع خیلی آبکی۲ - استفراغ مکرر۳ - تشنگی شدید۴ - بی میلی به خوردن ونوشیدن۵ - تب۶ - مدفوع همراه با خون به خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی محله خود مراجعه نمایید.
سه قانون درمان اسهال در منزل:
1- دادن مایعات اضافی :
- اگر کودک به طور انحصاری شیر مادر می خورد، او.آر.اس و آب سالم به او بدهد.
- اگر کودک بطور انحصاری شیر مادر نمی خورد،برحسب سن از مایعات زیر هرچه قدر میل دارد به اوبدهیدمحلول او ار اس،غذاهای آبکی مثل سوپ،دوغ و... اب آشامیدنی سالم،
- محلول اواراس ومایعات دیگر را جرعه جرعه به کودک خورانده ودر صورتیکه استفراغ کرد 10دقیقه صبر کرده ومجددا" محلول رابه آهستگی به کودک  داده شود .
- در صورتی که کودک او.آر.اس را نمی خورد می توانید به او سایر مایعات را بدهید.
- ازدادن نوشابه ها وآبمیوه های صنعتی به کودکان مبتلا به اسهال پرهیزکنید (به علت وجود قند دراین نوشیدنی ها وافزایش دفع مایعات از بدن ودرنتیجه آن بدتر شدن بیماری به دنبال مصرف آنها).
-ادامه تغذیه 
3- مراجعه مجددبه خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی
طرز تهیه محلول اواراس:
یک بسته پودر اواراس راداخل یک لیتر آب جوشیده سرد شده که لیوان آن معادل ( 250سی سی) ریخته وپودر راداخل آب حل نموده وداخل یخچا ل نگهداری کرده وبتدریج به کودک خورانده ،لازم به یاد آوری است که هربسته پودر اواراس  حل شده در آب برای 24ساعت قابل استفاده می باشد.
تغذیه کودک درزمان بیماری وپس ازبهبودبیماری:تغذیه در تمام مدت ابتلابه اسهال، باید باحداکثر امکان ادامه یابد ودر دوره نقاهت (پس از بهبود بیماری)نیز باید برای جلوگیری از اثرات نامطلوب آن، افزایش یابد. پس از قطع اسهال، حداقل به مدت دو هفته، یک یا دو وعده غذای بیشتر از معمول (با استفاده از همان غذاهای زمان اسهال که از نظر غذایی غنی هستند)به کودک خورانده شود.

 

علائم اسهال درکودکان وراههای کنترل و پیشگیری از آنعلائم اسهال درکودکان وراههای کنترل و پیشگیری از آن

ژاله عباسی- لیلا مسگریان کارشناسان برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان
منبع:دستورالعملهای وکتب برنامه کودکان

۲۶ تیر ۱۳۹۵ ۰۸:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید