اخبار

توصیه های تغذیه ایی به زائرین اربعین حسینی

khc.kums.ac.ir
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه با تأکید بر اهمیت ویژه بهداشت مواد غذایی در طول سفر گفت: زائران اربعین حسینی بایستی قبل از مصرف غذا نسبت به سالم بودن آن مطمئن شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه نیلوفر حیدری گفت: افراد سعی کنند از خوردن ، سالادها و سبزی‌های خام، مواد غذایی در معرض حشرات ،·گوشت، مرغ و ماهی کم پخته‌شده ، غذاهای دوباره گرم شده، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه و غذاهای نگه‌داری شده در دمای اتاق پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات غیرپاستوریزه می‌تواند یکی از علل بیماری‌های گوارشی و بیماری‌هایی مانند تب مالت باشد گفت:  افراد از  شیر ، ماست، پنیر و کره محلی پاستوریزه استفاده کنند ضمن اینکه باید به تاریخ انقضای محصولات لبنی نیز دقت داشته باشند.

حیدری با اشاره به اینکه مواد غذایی کنسرو شده کاملاً سالم نیستند اظهار داشت: افراد قبل از استفاده حتماً 20 دقیقه آن‌ها را بجوشانند و به علایمی مانند کنسروهای بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارند توجه نمایند.

وی با اشاره به اینکه غذاهای آبکی سریع تر فاسد می شوند توصیه کرد:زائران مصرف غذاهای آبکی (انواع خورش‌ها) را محدود کنند زیرا میکرب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند.

حیدری به شستشوی دقیق میوه ها و استفاده از میوه های پوست دار در طول سفر تأکید کرد.

او پرهیز از پرخوری و نیز مصرف خوراکی‌های نا آشنا را در طول سفر لازم دانست و اظهار داشت: به همراه غذا از ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیموترش و یا آب‌لیمو استفاده شود.

حیدری به همراه داشتن حتی‌الامکان مقداری مواد غذایی خشک (بیسکویت، آجیل، کنسرو و ...)، لیمو یا آب‌لیمو برای زائران را بسیار مناسب دانست.

آب و نوشیدنی سالم

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه انتخاب آب و نوشیدنی سالم در طول سفر را بسیار مهم دانست و گفت:بیشترین و ضروری‌ترین ماده‌ای که انسان در سفر مصرف می‌کند، آب است ضمن اینکه نوشیدن آب غیربهداشتی یکی از عوامل اصلی بیماری‌های دستگاه گوارش در مسافران است.

نیلوفر حیدری با اشاره به اینکه بطری‌های آب‌ سالم بسته بندی شده ، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های پاستوریزه می‌تواند بدون خطر باشد به همراه داشتن مقادیر مناسبی آب را برای جلوگیری از کم‌آبی و یبوست بسیار ضروری دانست و گفت: در مواردی که دسترسی به آب بهداشتی و سالم برای شما امکان‌پذیر نیست ، از آب جوشیده و یا بطری‌های آب‌معدنی استفاده شود و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری شود.

وی با بیان اینکه برای مسواک زدن باید از آب سالم مانند آب بسته بندی شده و یا آب جوشیده استفاده شود توصیه کرد: افراد از آب چشمه، نهر، رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنند، آب باقیمانده در بطری‌ها را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهند و از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بارمصرف شفاف خودداری نمایند.

 

منبع : سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 

 

۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید