اخبار

چه "آجیل" و "شیرینی" بخریم؟

khc
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه توصیه کرد: افراد موقع خرید آجیل و شیرینی حتما به نکات بهداشتی توجه داشته و به هیچ عنوان این اقلام را از دستفروشان خریداری نکنند.

بهمن خدادادیان در گفت وگو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به رونق بازار اقلام خوراکی در آستانه عید نوروز گفت: یکی از این خوراکی ها شیرینی است که پای ثابت تمام پذیرایی های نوروزی است.
وی با اشاره به فروش شیرینی توسط برخی دستفروشان، نسبت به خرید اینگونه شیرینی ها هشدار داد و افزود: سلامت این نوع شیرینی ها به هیچ عنوان تایید نمی شود و توصیه می شود افراد حتما شیرینی مورد نیاز خود را از قنادی‌های معتبر تهیه کنند.

خدادادیان تصریح کرد: شیرینی مناسب عید نوروز شیرینی‌های نخودی است، زیرا هم حجم کوچکتری داشته و هم مدت ماندگاری بالایی دارد.

وی افزود: خرید شیرینی خامه ای برای ایام نوروز به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که به خاطر خامه موجود در آن امکان فسادپذیری آن در مدت زمان نگهداری طولانی بالا است.

خدادادیان توصیه کرد: افراد خرید شیرینی را به روزهای پایانی سال موکول کنند و ترجیحا شیرینی های نخودی و ساده خریداری کنند.

وی افزود: بعد از خرید شیرینی جهت پیشگیری از فاسد شدن، باید آن را در جای خنک و تاریک نگهداری کرد و از نگهداری آن درون کابینت یا بالای یخچال خودداری کرد.

این کارشناس بهداشت در خصوص خرید آجیل نیز توصیه کرد: افراد به طور جد از خرید آجیل های رنگی و شور مزه خودداری کرده و حتی المقدور آجیل خام خریداری کنند.

خدادادیان افزود: آجیل خریداری شده باید تازه باشد، زیرا مصرف آجیل کهنه به دلیل فعالیت کپک آسپرژیلوس در آن و تولید سم آفلاتوکسین می تواند بسیار خطرناک باشد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه یادآور شد: این سم تاثیر آنی ندارد، اما به مرور در بدن افراد تجمع کرده و موجب بروز سرطان می شود.

وی نسبت به خرید آجیل از دستفروشان هشدار داد و افزود: نخریدن آجیل بهتر از خرید آجیل ارزان قیمت اما کهنه است و توصیه می شود افراد به هیچ عنوان از دستفروشان آجیل خریداری نکنند و فریب قیمت ارزان آن را نخورند، چرا که عموما این نوع آجیل ها کهنه بوده و می تواند موجب بروز مسمومیت در افراد و به ویژه کودکان شده و در درازمدت به دلیل وجود سم آفلاتوکسین زمینه ساز بروز سرطان شود.
 
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۰۸
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید