اخبار

نخستین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه برگزارگردید

khc
اولین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه با شعار " اجتماعی شدن سلامت ، ضرورت توسعه پایدار " صبح روز سه شنبه 1397/04/05 در محل سالن آمفی تئاتر مرکز آموزشی ، درمانی طالقانی این شهر برگزار شد.

در این نشست که به دعوت مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه و با حضور جمعی از رؤسا و نمایندگان ادارات ، دوایر ، نهادهای دولتی و مسئولین و اعضای تعدادی از سازمان های مردم نهاد سلامت محور فعال در سطح شهر کرمانشاه برگزار شد ، در ابتدا دکتر علیرضا طلوعی ، دبیر مجمع و سرپرست مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ، ضمن ابراز خشنودی از برگزاری نشست و تشکر از شرکت حضار ، به بیان اهداف برگزاری جلسه پرداخت .

وی  پس از ارایه ی تعاریف مختلفی از مفهوم سلامت و سلامتی در ادوار گذشته  و تعریف امروزین این مفهوم به مثابه ی  " رفاه کامل جسمانی ، روانی ، اجتماعی و معنوی  انسان ها " ، عنوان نمود که زمینه سازی در راه ایجاد هماهنگی و همکاری مابین ادارات ، سازمان ها و دستگاه های دولتی ، سمن ها ی سلامت محور و اقشار و آحاد مختلف اجتماعی در راه نیل و  دستیابی به سلامت در سطح شهرستان کرمانشاه ، از مهم ترین اهداف مجمع سلامت می باشد.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه هم چنین دستیابی به سلامت را ، امری اجتماعی و جمعی دانست که تنها با اجتماعی شدن آن و سیطره ی فرهنگ و هنجارهای رفتاری ناشی از سواد وآگاهی سلامت افراد جامعه و گسترش روحیه ی  "  خود مراقبتی "  میان آحاد و اقشار اجتماعی  آن برآورده خواهد شد .
دکتر طلوعی در ادامه با ذکر این نکته که حاصل جمع تلاش تمامی دستگاه های رسمی و دولتی عهده دار امر سلامت در بهترین برآورد ، دستیابی به 25 درصد از تمامیت آن می باشد ، بر سایر عوامل مؤثر در تأمین آن ، چون عوامل متعدد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و زیستی و ژنتیکی تأکید کرد و تلاش تمامی ادارات و دوایر رسمی و سازمان های مردم نهاد سلامت محور و شهروندان جامعه را ، در این زمینه لازم و ضروری دانست .
در ادامه ی جلسه فضل اله رنجبر،  فرماندار کرمانشاه و رئیس مجمع سلامت شهرستان ، با قدر دانی از تلاش مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه و سایر عوامل دست اندر کار تشکیل مجمع ، از امنیت و سلامت به عنوان  دو موهبت الهی ، که در احادیث و آموزه های اسلامی ذکر گردیده اند، یاد نمود .

وی هم چنین با ابراز امیدواری از این که تشکیل مجمع ، به مثابه ی نقطه ی عطفی در تلاش های مربوط به دستیابی به اهداف نظام سلامت در شهرستان کرمانشاه تلقی گردد ، عنوان نمود که : " دستیابی به توسعه ی متوازن و پایدار تنها در جوامعی محقق می گردد ، که تمام آحاد و اقشار اجتماعی آن  به مقوله ی سلامت توجه ویژه داشته باشند ".

نخستین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه

او از حضار خواست تا در جهت پیش گیری از امراض فردی و جسمانی و آسیب های اجتماعی  تلاش نمایند ، تا ضمن کاهش  هزینه های درمان ، ظرفیت ها و انرژی اجتماعی صرف سایر امور مربوط به توسعه ی جامعه شود.
رنجبر هم چنین اجتماعی شدن مقوله سلامت در ذهنیت و رفتار شهروندان را ، لازمه ی کاهش و غلبه بر انواع آسیب های اجتماعی چون اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر دانست .
رئیس مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه در ادامه با تأکید بر نقش مشارکت های مردمی در ارتقای سطح سواد و فرهنگ سلامت  شهروندان ، به نقش سازمان های مردم نهاد  سلامت محور در این زمینه اشاره نمود .
وی هم چنین از  ادارات و دوایر و دستگاه های اجرایی دولتی خواست  تا در بسط و گسترش فرهنگ سلامت کوشا باشند  و در کلیه ی تصمیمات و فعالیت های خود ، نگرشی سلامت محور را اتخاذ نمایند . او با ذکر تجربه ی موفق تشکیل کمیته ی مقابله با کشت سبزی های آلوده در سطح شهر کرمانشاه در سال های گذشته که با مشارکت و همکاری جمع کثیری از ادارات و نهاد های اداری ، انتظامی ، قضایی و آحاد و اقشارمختلف اجتماع  تشکیل گردید ، از همگان خواست تا در باره ی موضوعات مرتبط با سلامت ، هم چون گذشته با یاری و مساعدت یکدیگر، در تأمین ، حفظ و ارتقای آن کوشا باشند.
فرماندار کرمانشاه در پایان سخنان خود عنوان کرد که : " مراقبت از سلامت ، حق و وظیفه ای جمعی و همگانی است و نگاه  مردم و مسئولین و طرز تفکر آنها ،  نباید به گونه ای باشد که حفظ و ارتقای سلامت را ، وظیفه ی انحصاری دستگاه ها و نهادهای بهداشتی و درمانی رسمی و قانونی چون دانشگاه علوم پزشکی بدانند " .
دکتر رامین رضایی ، مدیر اداره ی مؤلفه های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه ، سخنران دیگر این نشست بود ، وی با بیان اهداف و وظایف معاونت اجتماعی دانشگاه در حوزه ی سلامت ، با یادآوری این نکته که امروزه سلامت در حقیقت سنگ بنای توسعه ی جوامع انسانی است ، مسئولیت تأمین و حفظ آن را ، نه تنها بر عهده ی دست اندرکاران رسمی نظام سلامت ، بلکه  برعهده ی  تمامی ارگان ها و نهادهای رسمی و دولتی و غیررسمی و خصوصی و آحاد اقشار مختلف جوامع دانست.
مدیر اداره ی مؤلفه های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی با بیان تعاریفی از مفهوم سلامت ، به تشریح مفهوم امروزین آن،  مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی پرداخت که طبق آن سلامت عبارت از برخورداری کامل از آسایش جسمی ، روانی و اجتماعی و معنوی است و نه فقط نداشتن بیماری یا فقدان نقص عضو.
وی در ادامه اضافه کرد که : " دسترسی به این سطح از سلامت تنها در زمانی ممکن می شود که خود مردم بتوانند عوامل مؤثر بر سلامت خود و محیط پیرامون خود را کنترل نمایند . یا به عبارت دیگر، تنها زمانی ممکن خواهد بود که سلامت به امری اجتماعی تبدیل شده باشد " .
وی سپس " اجتماعی شدن سلامت " را ،  نوعی تعهد و اقدام همگانی آحاد جامعه در قالب مشارکتی سازماندهی شده ، با همکاری و همراهی ساختارمند ، مسئولانه و متعهدانه ی بخش های حاکمیتی ، در راستای کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت در قالب پوشش همگانی آن ، با اولویت دهی به اقشار محروم اجتماع عنوان نمود.
سخنران بعدی جلسه دکتر علی الماسی ، عضو هیات علمی و رئیس مرکز توسعه ی تحقیقات اجتماعی و ارتقای سلامت ( SDH )  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود . وی با ابراز خرسندی از این امر که خوشبختانه بحث اجتماعی کردن سلامت
، به صورت اولویت و زبان مشترکی برای همکاری میان تمامی ادارات و دوایر رسمی و غیر رسمی در آمده ، بر ارتقای هرچه بیشتر همکاری های بین بخشی برای تحقق آن تأکید نمود .
رئیس مرکز توسعه ی تحقیقات اجتماعی دانشگاه ، ارتقای سلامت در جامعه را ، در مرحله ی نخست منوط به ارتقای سواد و فرهنگ سازی لازم آن ، میان اقشار مختلف اجتماعی و جلب مشارکت آگاهانه ، مسئولانه و داوطلبانه ی آنان دانست . او با تأکید بر ضرورت دعوت و مشارکت طلبی جمعی عنوان نمود که : " در شرایط کنونی بایستی بدنبال بستن نوعی پیمان یا میثاق عمومی و ملی درراه سلامت باشیم ".

کتر الماسی هم چنین با توجه دادن حضار بر نقش مؤثر" عنصر همکاری های بین بخشی " در اجتماعی شدن سلامت ، بر چند اولویت مهم در نیل به هدف ارتقای سلامت در جامعه تأکید نمود . وی ایجاد سیاست های عمومی سالم ، ایجاد محیط های حامی سلامت ، تقویت فعالیت ها و اقدام جامعه  پیرامون موضوعات سلامت محور و توسعه ی آموزش و یادگیری مهارت های زندگی  در میان آحاد جامعه را ، از جمله ی موضوعات اولویت دار درارتقای سلامت عنوان نمود.

در ادامه نشست مجمع ، مهدی عبدالمالکی رئیس سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ، با اشاره به تفاهم نامه ی همکاری منعقده میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی و بستر مناسبی که بر اساس آن برای اقدام مشترک آن ها ، جهت پاسخ گویی به نیازها و حل مشکلات سلامت محور شهروندان بوجود آمده ، به بیان اقدامات مبتنی بر رویکرد اجتماع محور شهرداری کرمانشاه در حوزه ی سلامت پرداخت و از توجه هم زمان شهرداری به دو حوزه ی اساسی یعنی : ساخت و توسعه ی زیرساخت ها ی فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی در شهر و اجرای برنامه های سلامت محور نام برد .

به گفته ی عبدالمالکی در حال حاضر ، شهرداری کرمانشاه دارای سه فرهنگسرا در محلات شهرک ژاندارمری ، جوانشیر و 22 بهمن می باشد که در آن ها مهارت های لازم برای آموزش های عمومی عرضه می شود .

وی افزود که در نظر است با تصویب شورای شهر درپنج  محله ی دولت آباد ، ملاحسینی ، آقاجان ، حکمت آباد و شهرک صادقیه کرمانشاه ، سرای محله شکل گیرد .

وی هم چنین از اجرای طرح های تحقیقاتی ، به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به ظرفیت ها و نیازهای سلامت محور درهر محله، توسط شهرداری خبر داد و آمادگی شهرداری را در زمینه ی ارایه ی نتایج بدست آمده ، به  نهاد های تحقیقاتی و اجرایی دانشگاه علوم پزشکی ، به منظور هم افزایی و اجرای طرح های مداخلاتی مشترک  اعلام نمود.

به گفته ی رئیس سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ، مطابق با نتایج بدست آمده در مطالعات شهرداری ، بیشترین ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در سطح شهر ، در نقاطی مشاهده می شود که دارای کمترین زیر ساخت های فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی هستند و از همین روی نیز ، تلاش در جهت ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق کمتر بهره مند و ترویج فرهنگ ورزش در اولویت کاری شهرداری قرار گرفته است .

در خاتمه ی این نشست ، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، با ابراز خرسندی از برگزاری اولین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه و قدر دانی از زحمات دست اندرکاران برگزاری آن ، ضمن جمع بندی و تلخیص مباحث مطرح شده ، به سه موضوع اساسی در بحث سلامت ، یعنی : عدالت در بهره گیری از خدمات نظام سلامت ، همکاری های بین بخشی در جهت سلامت محور گردیدن کلیه تصمیمات و مشارکت داوطلبانه ، مسئولانه و آگاهانه ی مردمی اشاره کرد . او با اشاره به تفاهم نامه ی منعقده با شهرداری کرمانشاه و ذکر این نکته که از زمان انعقاد این تفاهم نامه ، همکاری و هم افزایی فی مابین دو نهاد ، دچار تحول شده ، ابراز امیدواری و آمادگی نمود که دانشگاه علوم پزشکی با سایر ادارات ، سازمان ها و دوایری که نتایج فعالیت های آن ها ، به طور مستقیم و غیر مستقیم به حوزه ی سلامت و تندرستی آحاد جامعه مربوط می شود نیز ، به انعقاد تفاهم نامه های کاربردی بپردازد.

معاون اجتماعی دانشگاه هم چنین هدف نهایی در نظام سلامت استان را ، نیل به مرحله ای از حیات اجتماعی درجامعه دانست که آحاد جامعه در آن به مرحله ی " خودمراقبتی " رسیده و نسبت به موضوع سلامت حساس و کوشا باشند.

وی با یادآوری طرح در دست اقدام ایجاد کانون های سلامت در محلات و مناطق مختلف شهر ، از آن به مثابه ی مکانیزم و ابزاری مناسب در نیل به این هدف یاد نمود و از سمن های سلامت محوردر استان خواست تا در اجرای موفق این طرح کوشش نمایند.

گفتنی است در این نشست نمایندگان سازمان های سلامت محور در کرمانشاه ، ضمن اعلام آمادگی برای ادامه ی همکاری های خود با معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ، در سخنانی کوتاه به ابراز نظرات  و بیان خواسته های خود پرداختند.

نخستین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه
نخستین نشست مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه

۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۳
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید