اخبار

هرخانه یک پایگاه سلامت

khc
این ایده ، به دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم درعرصه تامین ، حفظ و ارتقای سلامت درتمامی خانه های کشور است.
سلامت حق و مسوولیتی همگانی است. سلامت برای همه ، جز با تلاش همه برای سلامت محقق نمی شود.ارتقای عادلانه سلامت نیازمند توانمندسازی مردم و جامعه برای مشارکت درمراقبت ازسلامت خود ،خانواده و جامعه است. ارتقای سلامت، فرایند قادرسازی افراد برای کنترل و مدیریت سلامت و سرنوشت آنهاست.مردم با انتخاب گزینه های سالم، سلامت را به عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می دهند. شایان ذکراست این انتخاب نیازمند برخورداری ازسواد سلامت و تمرین مهارتهای خودمراقبتی برای دانستن سبک زندگی سالم و مدیریت ناخوشی های جزیی، بیماری های مزمن وحاد است.
باتوجه به سیاست های کلی سلامت ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری و نظر به فشار مالی روزافزون وبی سابقه بر بخش سلامت به دلیل افزایش میانگین سنی جمعیت و تغییر بار بیماری ها و تاثیر عوامل اجتماعی برسلامت و سبک زندگی مردم؛ لازم است که : مردم به عنوان منابع اصلی(خالقان سلامت)، کنترل بیشتری برسلامت خود داشته  باشند.

همچنین باتوجه به گذار بیماری ها از واگیر به غیرواگیر و حرکت ازدرمان قطعی بیماری ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم درمراقبت ازسلامت خود واعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی های جزیی ، مدیریت بیماری های مزمن و حاد ، روز به روز درحال افزایش است به گونه ای که طبق  برآوردها 65 تا85 درصد تمام مراقبت ها ازنوع خود مراقبتی است.خود مراقبتی گام اول سلامت است. گام اول سلامت همین است که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم.

"خودمراقبتی" شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند، نیازهای جسمی، روانی واجتماعی خودرا برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، بیماری های مزمن خود را مدیریت کنند و از سلامت خود)  بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان ( حفاظت کنند.

حیطه های خود مراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی ، پیشگیری از بیماری ، خود ازریابی ،حفظ سلامت ، مشارکت در درمان و توان بخشی است. 

خود مراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی ، افزایش رضایت بیماران ، منطقی شدن استفاده ازخدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارایه دهندگان خدمات در مراکز بهداشتی،کاهش ویزیت بیماران سرپایی و کاهش استفاده از منابع بیمارستانی) و نیز کاهش هزینه های سلامت می شود.

هرخانه یک پایگاه سلامت

 

ایده هرخانه یک پایگاه سلامت ، به دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم درعرصه تامین ، حفظ و ارتقای سلامت درتمامی خانه های کشور است. دراین برنامه ، در هرخانواده یک نفر به عنوان "سفیر سلامت خانواده " آموزش دیده و برای مراقبت از سلامت خود ، خانواده وجامعه توانمند می شود.آموزش وتوانمند سازی سفیران سلامت خانواده ، توسط تیم سلامت در واحدهای ارایه خدمات سلامت صورت می گیرد.

آموزش ها بصورت مجازی و حضوری درسه حیطه : الف) پیشگیری  و ارتقای سلامت    ب)  درمان های اولیه     ج ) توانبخشی  براساس 22بسته آموزشی تدوین شده (مشمل بر: فعالیت بدنی ، سالمندی سالم ، سقوط سالمندان ، دوری از سیگارو قلیان ، سلامت دهان ودندان ، روش صحیح نشستن ، آمادگی خانوار در برابربلایا ،خود مراقبتی در افسردگی و....... ) به سفیر سلامت ارایه می گردد.

سفیر سلامت خانواده فرد با هوشی ازخانواده است (ترجیحا خانم) که  متاهل  یا دارای سن بیشتر از18 سال و با حداقل  سواد ابتدایی ، دارای نفوذ براعضای خانواده بوده که در دوره های آموزش حضوری و مجازی شرکت نموده و مسوولیت مشارکت در مراقبت از سلامت خود و خانواده را به عهده می گیرد.  شواهد نشان ازآن دارند که باتوانمند سازی مردم، می توان صرفه جویی قابل توجهی را در هزینه ها شاهد بود. این صرفه جویی ها ، ناشی از هزینه مراقبت های سطوح پایه  و تخصصی و .....است .

انجام مراقبت های سلامت برای خود ، اعضای خانواده و....عملکردی آگاهانه ، آموختنی وتنظیمی است که برای تامین وتداوم شرایط و منابع لازم برای ادامه حیات وحفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و رشد انسان در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات وجامعیت عملکرد وی اعمال می گردد وفرایندی مادام العمر ودرتمامی دوران ها و موقعیت های زندگی است.

گردآوری وتنظیم:سهیلا عزیزی - مریم غلام ویسی کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه

منبع:دستورالعمل الزامات و استانداردهای ادغام برنامه هرخانه یک پایگاه سلامت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی؛ مهر1398

هرخانه یک پایگاه سلامت

مطالب مرتبط: دریافت پوستر ، بنر ، فیلم ومطالب آموزشی

 

 

۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید