اخبار

پیام ریاست مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر

پیام ریاست مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر
دکتر نادری به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر،طبق روال هرسال با شعار "حمایت همه جانبه برای ترویج تغذیه با شیرمادر، با همه"برنامه ترویج تغذیه با شیرمادررا مورد تأکید وحمایت قرار می دهد.

دکتر نادری اظهار داشتند،تندرستی یکی از نعمت های بزرگ پروردگار است . برای بهره مند شدن از این نعمت بی مانند ، علاوه بر رعایت موازین بهداشتی باید در طول زندگی از یک تغذیه صحیح و مناسب نیز برخوردار بود . دوران شیر خوارگی حساس ترین مرحله از مراحل رشد و تکامل کودک است . در این مرحله مادر تامین کننده نیاز های غذایی نوزاد و همین طور تامین کننده مواد ایمنی بخش لازم برای او است که این دو ویژگی به طور یک جا از طرق دیگر قابل دسترسی نیست . همچنین ارتباطات عاطفی مادر و کودک به هنگام شیر دادن  نیز یک امتیاز استثنایی برای شیر مادر است و تاثیر شگفت انگیزی بر روی رشد عاطفی ، ذهنی و روانیکودک دارد .برخی مطالعات جدید نشان  می دهد که شیر مادر نه تنها در تامین سلامتی دوران شیرخوارگی و کودکی نقش دارد بلکه حتی در دوران سالمندی نیز تاثیر مثبت آن بر سلامت انسان به طور آشکار قابل توجه است . و کسانی که در دوران کودکی از این نعمت الهی بهره مند بوده اند ، در دوران سالمندی به مراتب کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی  شده اند . اثرات بیشمار شیر مادر بر تغذیه و سلامتی کودک از شگفتی های آفرینش و بیانگر لطف خداوندی نسبت به کودکان است . 

همانطور که خداوند کریم در قرآن کریم می فرماید : 

«وَالْوالِداتُیُرْضِعْنَأَوْلادَهُنَّحَوْلَیْنِکامِلَیْنِ»(بقره/233)و مادران دو سال کامل کودکانشان را شیر بدهند اگر می خواهند دوران شیردهی را کامل کنند

آنچه امروز حاصل آخرین دست یافته های علمی است ، بر این نکته تاکید می کند که برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست.« پیامبر گرانقدر اسلام (ص». امام صادق (ع) برای مادری که خود کودکش را شیر می دهد اجر پاسدار و مجاهد در راه خدا را قایل شده و کاستن از حداقل زمان لازم برای شیر دادن به طفل را مترادف جور و ستم به کودک بیان داشته اند . با شناخت روز افزون ارزش های شیر مادر در دهه های اخیر ، حرکت های جهانی به منظور جلوگیری از گسترش تغذیه مصنوعی شیر خواران و پیامدهای زیان بار آن آغاز شد و نقش کلیدی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی برای شروع و تداوم تغذیه موفق با شیر مادر مورد توجه قرار گرفت.آموزش و آمادگی مادران در دوران بارداری ، که در مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیک های بارداری صورت می گیرد بسیار حائز  اهمیت است . از سوی دیگر لازم است در پی تولد نوزاد ، حمایت و آموزش مادر به ویژه در ساعات حساس و اولیه پس از تولد در بیمارستان مورد توجه خاص قرار گیرد . چرا که موفقیت مادران در شیر دهی ، در گرو برقراری تغذیه با شیر مادر در بیمارستان بوده و  وجود کارکنان آموزش دیده ، برای حفظ ، حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر ضرورت  دارد . 

درپایان برخود لازم می دانم تا از کلیه تلاشگران عرصه ترویج تغذیه باشیرمادر،تشکر وقدردانی نمایم.

 


 


۹ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۳
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید