اخبار

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر1403

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر1403
یکم تا هفتم اوت هرسال (دهم تا شانزدهم مرداد) به منظور ترویج فرهنگ شیردهی و توجه بیشتر جوامع به اهمیت شیردهی مادران ، به عنوان «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نامگذاری شده است.

یکم تا هفتم اوت هرسال (دهم تا شانزدهم مرداد) به منظور ترویج فرهنگ شیردهی و توجه بیشتر جوامع به اهمیت شیردهی مادران ، به عنوان «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نامگذاری شده است.هفته جهانی شیر مادر، فرصتی است تا با افزایش نقش حمایتی و همکاری همسر و سایر اعضای خانواده در تشویق مادر به شیر دادن، از سلامت نوزادان و کودکان حمایت کنیم.طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، نوزادان در شش ماه اول زندگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند و در صورتی که نوزاد آمادگی لازم را داشته باشد، از شش ماهگی کم کم غذاهای جامد به تغذیه کودک اضافه می‌شود. توصیه می‌شود شیردهی به کودک حداقل تا دو سالگی ادامه داشته باشد.شیر مادر حاوی ترکیب بی نظیری از انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، چربی، آنتی‌بادی‌ها و مواد دفاعی دیگری می‌باشد که هم نیاز نوزاد به یک غذای کامل را برطرف می‌کند و هم نوزاد را برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر مقاوم می‌سازد. هضم شیر مادر برای نوزاد آسان ‌تر از شیرهای مصنوعی و پاستوریزه می‌باشد و همچنین شیر دادن مادر به نوزاد، باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در نوزاد می‌شود که هم می‌تواند به هضم شیر کمک کند و هم در دراز مدت تأثیرات مثبتی برای کودک داشته باشد.

شیردهی فواید بسیاری برای مادر و نوزاد دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

  افزایش هوش

  تاحدی کاهش عفونت گوش میانی

  مقاومت در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا

  اندکی کاهش در خطر سرطان خون کودکی

  کاهش خطر بیماری قند نوزادی

  داشتن دندان‌هایی بهتر

  کاهش خطر چاقی در آینده

  کاهش خطر گرفتاری در آسم و اگزما

  کاهش در خطر گرفتاری ناهنجاری‌های روحی

 راه اطمینان یافتن از کفایت دریافت شیر مادر  (شایعترین علل ناکافی بودن شیر مادر ) : 

1-وزن گرفتن نوزاد معتبرترین علامت شیر خوردن کافی او است پس بایستی براساس دستورالعمل ، اندازه گیری وزن بموقع و در  زمان مناسب انجام شود

2-دفع ادرار نیز یک کنترل سریع و مفید برای ارزیابی شیرخوردن کافی نوزاد است 

* شیرخواری که خوب تغذیه شود معمولا  6 بار در روز دفع ادرار دارد و کاهش ادرار می تواند یکی از نشانه های کم آبی و تغذیه ناکافی نوزاد باشد . 

3-دفع مدفوع در شیر خواران الگوی ثابت و مشخصی ندارد  و از روزی 8-6 مرتبه تا هفته ای 2-1 بار ( در نوزادان سالم ) متغیر می باشد . اما به طور معمول نوزادان روزی 4-2 بار دفع مدفوع دارند . 

بنابراین شیرخواری که خوب تغذیه شود ، معمولا احساس رضایت نموده ، بی قراری کمتری دارد و راحت می خوابد . ( به جز موارد ابتلا به کولیک شیرخواران ) 

پس لازم است قبل از شروع خودسرانه شیرمصنوعی وپذیرفتن عوارض ناشی از مصرف آن برای شیرخوار خود، از کفایت دریافت شیر مادر مطمئن شوید . 

 

گروه سلامت نوزادان وکودکان

مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


۹ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید