اخبار

24 مهر ماه روز جهانی غذا

24 مهر ماه روز جهانی غذا
"همه با هم برای تغذیه سالم و تامین امنیت غذایی خانواده در شرایط اپیدمی کرونا"
امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی در جامعه  بویژه در کودکان و نوجوانان  به صورت یک مشکل همگانی درآمده و به سرعت رو به افزایش است. این معضل از یک سو ناشی از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ظاهر جذاب ولی با ارزش غذایی کم مانند فست فودها، مصرف میان وعده های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی مانند شیرینی ها ، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی می باشد. از پیامدهای نامطلوب چاقی دردوران کودکی و نوجوانی می توان افزایش خطر دیابت نوع 2، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون ، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی عروقی را نام برد.
به منظور پیشگیری و کنترل وزن کودکان چند نکته در خصوص غذا خوردن کودکان باید مورد توجه والدین قرار گیرد:
1- والدین در خرید مواد غذایی برای کودکان دقت نمایند. البته کودکان با توجه به طعم و جذابیت غذاهای با کالری بالا و ارزش غذایی پایین پافشاری و بد خلقی می نمایند اما والدین باید در تصمیم درست خویش باشند. مطمئن باشید کودک شما با قهر کردن و نخوردن غذا دچار مشکل نخواهد شد و در نهایت تسلیم غذای موجود در منزل خواهد شد.
2- غالب والدین نسبت به تمام کردن غذای بشقاب کودکانشان تاکید دارند این امر در افزایش کالری دریافتی کودکان موثر است .لذا هرگز کودک خودرا مجبور به تمام کردن غذای بشقاب نکنید.
3- هرازگاهی مصرف مواد غذایی مورد علاقه کودکان مانند انواع شیرینی ودسر مانعی ندارد اما سعی نکنید مصرف دسر ها را جایزه خوردن غذای اصلی آنان کنید .بطور کلی از قرار دادن غذاهای خاص بعنوان جایزه کودکان پرهیز کنید.
4- شما الگوی فرزندانتان هستید . سعی کنید میان وعده های غذایی درست را همراه با فرزندانتان مصرف کنید تا این امر بخشی از عادات غذایی صحیح ایشان گردد.
5- مصرف صبحانه کودکان هرگز فراموش نشود. تحقیقات نشان داده است که حذف وعده صبحانه در افزایش احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی موثر است.
6- با توجه به تاثیرگذاری کودکی در پذیرش عادات غذایی حتما سعی کنید غذاهای جدید و متنوع را در فهرست غذاهای کودک خود قرار دهید.سعی کنید سبزی و میوه نقش بسیار پررنگی در غذاهای شما داشته باشد و تا حد امکان مصرف روغن ، قند و شکر و نمک مصرفی خانواده را کاهش دهید.
۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید