اخبار

به بهانه هفته بین المللی سلامت مردان 2022

به بهانه هفته بین المللی سلامت مردان 2022
سرطان پروستات چیست؟ علائم و روشهای درمان این بیماری
سرطان پروستات چیست؟ علائم و روشهای درمان این بیماری
برای شناخت سرطان پروستات در ابتدا باید بدانیم که پروستات چیست. پروستات غده‌ای است که در بدن مردان قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی غده‌ی پروستات ساخت مایع منی است؛ مایعی که وظیفه‌ی نگه‌داری و تغذیه اسپرم‌ها را بر عهده دارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد و اطراف بخش ابتدایی مجرای ادراری را فرا می‌گیرد که از مثانه جدا می‌شود. پروستات به‌طور معمول به اندازه‌ی یک گردو است و با بالا رفتن سن، بزرگتر می‌شود.
سرطان پروستات چیست؟
 اگر گروهی از سلول‌های پروستات به‌طور غیرقابل کنترل تکثیر پیدا کنند، سرطان پروستات اتفاق افتاده است. برخی از انواع سرطان پروستات هستند که به‌قدری آهسته رشد می‌کنند که هیچ مشکلی به‌ وجود نمی‌آورند و تأثیری هم بر روی طول عمر فرد مبتلا ندارند. به‌ همین دلیل، برخی از مردان با وجود ابتلا به این نوع سرطان پروستات نیازی به درمان ندارند.
با این حال، برخی از انواع سرطان پروستات نه تنها به سرعت رشد می‌کنند، بلکه احتمال زیادی وجود دارد که گسترش یافته و در بدن پخش شوند. این انواع از سرطان پروستات برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و برای جلوگیری از گسترش آن باید به‌ سرعت درمان آغاز شود.
علائم سرطان پروستات چیست؟

 

متاسفانه سرطان پروستات علائم زودرسی ندارد که به‌ وسیله آنها بتوانیم به سرطان پروستات مشکوک شویم و در مراحل اولیه، آن را تشخیص دهیم. اطراف توده‌ی سرطانی هیچ عضو حساسی از بدن وجود ندارد که با بزرگ شدن توده‌ی سرطانی به آن فشار بیاید و مثلاً باعث درد شود، به همین دلیل ممکن است بیماری حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند. از این رو، چکاپ منظم مردان بالای ۴۵ سال با آزمایش خون یا شاید معاینه برای تشخیص زودهنگام بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به‌شمار می‌آید.

در برخی از بیماران ممکن است سرطان پروستات با علائم زیر همراه باشد. در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنیم

تکرر ادرار، بخصوص در شب

سختی آغاز یا قطع دفع ادرار

جریان ضعیف یا قطره قطره ادرار

دفع دردناک یا سوزناک ادرار

انزال دردناک

وجود خون در ادرار یا مایع منی

احساس فشار یا درد در مقعد

درد یا سفتی در پایین کمر، لگن یا ران

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که داشتن علائم ادراری پروستات لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پروستات نیست. التهاب پروستات و بزرگی خوش‌خیم پروستات، بیماری‌های بسیار شایعی در مردان هستند که همین علائم را دارند.

سرطان پروستات به‌ طور معمول در نعوظ اختلالی ایجاد نمی‌کند مگر این‌که با دیابت، استعمال دخانیات، بیماری قلبی یا سن بالا همراه باشد. در هر صورت، اگر علائم سرطان پروستات را داریم، به معنی این نیست که حتما سرطان داریم بلکه باید به پزشک متخصص اورولوژی (مجاری ادراری) مراجعه کنیم..

درمان سرطان پروستات چگونه انجام می‌شود؟
آیا سرطان فقط درون غده‌ی پروستات است یا بزرگ شده و به خارج پروستات آمده یا بیشتر از این‌ها، به سایر نقاط بدن دست‌اندازی کرده است؟ سرعت رشد سرطان، مزایا و معایب هر گزینه درمانی، عوارض احتمالی هر گزینه، تأثیر انتخاب درمان کنونی بر گزینه‌های درمان آینده در صورت عود مجدد سرطان پروستات، شرایط عمومی و امید به زندگی در لحظه تشخیص بیماری از نکاتی هستند که در گزینش نوع درمان نقش مهمی ایفا می‌کنند.
برای درمان سرطان پروستات که در محدوده‌ غده‌ پروستات باقی مانده است، جراحی (برداشتن کامل) پروستات  و پرتودرمانی (رادیوتراپی) از بیرون یا درون بدن (براکی تراپی) از رایج‌ترین روش‌های موجود هستند.
اگر سرطان پروستات از محدوده پروستات خارج شده باشد ولی هنوز به نقاط دور نرفته باشد، هورمون‌درمانی گزینه‌ای است که به جراحی، رادیوتراپی یا براکی‌تراپی افزوده می‌شود. در این حالت، به طور معمول از ترکیب دو یا سه گزینه‌ی درمانی استفاده می‌شود.

اما اگر سرطان پروستات به نواحی دوردست بدن رسیده باشد دیگر از جراحی و پرتودرمانی استفاده نمی‌شود. در این شرایط، شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی گزینه‌های درمانی موجود برای بیمار به‌شمار می‌آیند.

 

تهیه و تنظیم :لیلا نعمتی کارشناس میانسالان مرکز بهداشت کرمانشاه  

 

 

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید